-
Social notions about space and place in the meanings of students 6th basic school: interdependence relationship between social and cognitive knowledge||Nociones de espacio y lugar desde la perspectiva de los estudiantes de sexto grado: relaciones interdependientes entre el conocimiento social y cognitivo||Noções de Espaço e Lugar na perspectiva de alunos do 6º Ano do Ensino Fundamental II: relações de interdependência entre conhecimento social e cognitivo
- Voltar
Metadados
Descrição
This is an exploratory, descriptive study, with a qualitative approach based on Genetic Epistemology. Integrates researches about social knowledge, comprising the lived space beyond of materiality, wich requires advanced cognitive operations. Had as objective to link cognitive development and social notions of space and place in the meanings of 8 students of 6th series of basic educacional, of public school in Paraná. The participants were submitted to the cognitive tests and clinical interview. The results indicated that social notions require inferential constructions. Six participants were under in level I, 1 participant in level II and 1 participant in level III of social knowledge, in levels of abstraction corresponding. The most part of the participants was concentrated at elementary level of social knowledge (N1=6 alunos, N2=1 e N3=1). The conclusion is that cognitive construction more refined, corresponding reflexive abstractions, improvement social understanding and influence to produce creative and supportive places.||Este es un estudio exploratorio descriptivo del enfoque cualitativo basado en la Epistemología Genética. Integra la investigación sobre el conocimiento social, entendiendo el espacio vivido más allá de la materialidad, que requiere operaciones mentales avanzadas. Su objetivo era relacionar el desarrollo cognitivo y las nociones de espacio y lugar en los significados de 8 estudiantes del sexto grado de la escuela primaria II, de la escuela estatal de Paraná. Los participantes se sometieron a pruebas cognitivas y entrevistas clínicas. Los resultados indicaron que las nociones de espacio y lugar requieren una construcción inferencial. De los 8 participantes, 6 fueron clasificados como nivel I, 1 nivel II y 1 nivel III de conocimiento social, correspondiente a los niveles de abstracción. La mayoría tenía el nivel más elemental de conocimiento social (N1 = 6 estudiantes, N2 = 1 y N3 = 1). Se concluye que la construcción cognitiva más elaborada (abstracción reflexiva), mejora la comprensión de la realidad social del espacio y el lugar y favorece el desempeño del sujeto en la producción de espacios creativos y solidarios.||Trata-se de estudo exploratório-descritivo de abordagem qualitativa baseado na Epistemologia Genética. Integra as pesquisas sobre conhecimento social, compreendendo o espaço vivido para além da materialidade, o que requer operações mentais avançadas. Objetivou relacionar desenvolvimento cognitivo e noções de espaço e lugar nas significações de 8 alunos do 6º ano do Ensino Fundamental II, de escola estadual paranaense. Os participantes foram submetidos à provas cognitivas e entrevista clínica. Os resultados indicaram que as noções de espaço e lugar requerem construção inferencial. Dos 8 participantes, 6 classificaram-se no nível I, 1 nível II e 1 nível III de conhecimento social, correspondentes aos níveis de abstração. A maioria apresentou nível mais elementar de conhecimento social (N1=6 alunos, N2=1 e N3=1). Conclui-se que a construção cognitiva mais elaborada (abstração reflexiva), melhora a compreensão da realidade social de espaço e lugar e favorece a atuação do sujeito na produção de espaços criativos e solidários.
Periódico
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Oliveira, Francismara Neves de | Godoi, Guilherme Aparecido
Data
7 de março de 2018
Formato
Identificador
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/41363 | 10.14393/ER-v25n1a2018-06
Idioma
Relação
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/41363/21870 | 10.14393/ER-v25n1a2018-06
Direitos autorais
Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vista
Fonte
Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 1 (jan./abr. 2018); 134-158 | Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 1 (jan./abr. 2018); 134-158 | Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 1 (jan./abr. 2018); 134-158 | 1983-1730 | 0104-3757
Assuntos
Epistemologia Genética | Representação do espaço | Conhecimento Social | Noções de Espaço e Lugar | Genetic Epistemology | Representation of space | Social knowledge | Notions of Space and Place | Epistemología genética | Representación espacial | Conocimiento social | Nociones de espacio y lugar
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion