-
O Diálogo Entre a Imagem Técnica e a Imagem Tradicional: aplicação e critérios na preservação do patrimônio cultural
- Voltar
Metadados
Descrição
The dialogue between the traditional images, like sculptures, and its possible interface with thechnique images, virtual and digital, are tool and aid to conservation-restoration works of cultural heritage. This study aims to reflect how digital technology helps in the preservation and survival of a work of art, since their reproduction ratifies the course of the same. The methodology applied was to analyze, from some examples of wooden policromade sculptures, the affinity between the traditional images and current technologies, with the assumption of the role of various materialities of conservation and restores. By means of reproduction and scanning programmes, it immortalizes the memory of a work and enables new approaches and experiences.
KEY-WORDS
Cultural heritage, technique image, traditional image, conservation-restoration.||O diálogo entre as imagens tradicionais, como esculturas, e sua possível interface com as imagens técnicas, digitais e virtuais, são ferramenta e auxílio para trabalhos de conservação-restauração do patrimônio cultural. Este estudo tem como objetivo refletir como a tecnologia digital auxilia na preservação e na sobrevivência de uma obra de arte, posto que sua reprodução ratifica o curso da mesma. A metodologia aplicada foi analisar, a partir de alguns exemplos de esculturas policromadas em madeira, a afinidade entre as imagens tradicionais e as tecnologias atuais, tendo como pressuposto o papel das várias materialidades do que se conserva e restaura. Por meio da reprodução e digitalização nos programas, se eterniza a memória de uma obra e possibilita novas abordagens e experiências.
ABSTRACT
The dialogue between the traditional images, like sculptures, and its possible interface with thechnique images, virtual and digital, are tool and aid to conservation-restoration works of cultural heritage. This study aims to reflect how digital technology helps in the preservation and survival of a work of art, since their reproduction ratifies the course of the same. The methodology applied was to analyze, from some examples of wooden policromade sculptures, the affinity between the traditional images and current technologies, with the assumption of the role of various materialities of conservation and restores. By means of reproduction and scanning programmes, it immortalizes the memory of a work and enables new approaches and experiences.
KEY-WORDS
Cultural heritage, technique image, traditional image, conservation-restoration.
Periódico
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Sipaúba Proença Brusadin, Lia
Data
28 de novembro de 2018
Formato
Identificador
https://seer.ufu.br/index.php/ouvirouver/article/view/38784 | 10.14393/OUV23-v14n2a2018-22
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2018 Lia Sipaúba Proença Brusadin
Fonte
ouvirOUver; v. 14 n. 2 (2018): Sensações cinéticas: Palatnik e o movimento como tema nas artes visuais; 560-573 | 1983-1005 | 1809-290X
Assuntos
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion