Descrição
It aims to analyze the authorship of the history teacher in the creation of classes, through the construction of plans connected with black and African literatures, histories and cultures. It results from reflections from methodological practices of teaching and research with documents of compulsory curricular internships of the course of Degree in History of UFRGS. It problematizes the hegemonic ethnic-racial presence in the knowledge expressed in these plans. As a reference in the specific field of teaching History uses the author Ana Maria Ferreira da Costa Monteiro and, in the general field of Education and teacher training, the author Maurice Tardiff. In the field of literature it is based on the writings of the thinker Luiz Silva (Cuti). The partial results point to the recurrence of the use of historical and literary narratives linked to the contents of African and Afro-Brazilian history and culture, with less enunciation of the dialogue between distinct knowledge and the education of ethnic-racial relations.||Objetiva analisar a autoria do professor de história na criação de aulas, através da construção de planejamentos conectados com literaturas, histórias e culturas africanas e negras. Resulta de reflexões a partir de práticas metodológicas de ensino e pesquisa com documentos de estágios curriculares obrigatórios do curso de Licenciatura em História da UFRGS. Problematiza a presença étnico-racial hegemônica nos saberes expressos nesses planejamentos. Como referência no campo específico do ensino de História, utiliza a autora Ana Maria Ferreira da Costa Monteiro e, no campo geral da Educação e formação de professores, o autor Maurice Tardiff. No campo da literatura, fundamenta-se nos escritos do pensador Luiz Silva (Cuti). Os resultados parciais apontam a recorrência do uso de narrativas históricas e literárias vinculadas aos conteúdos de história e cultura africana e afro-brasileira, com menos enunciação do diálogo entre saberes distintos e da educação das relações étnico-raciais.