Descrição
This paper describes a research focused on articulating Environmental Education and media studies. By studying some of these discourses we are able to understand that the media starts a relation of power process by fabricating truths, producing meanings and shaping people. We highlight the strong mediatic appeal in the constitution of contemporaneous individuals concerned about human life on our planet. In face of this contemporaneous scenario, we specifically problematize the field of environmental education and discuss some fragments of mediatic discourses which engender ecological subjects. In this text we approach two profoundly divergent discourses – one about the environmental crisis and the other about the permanent encouragement to consumerism. We also question the apocalyptic discourses about the end of the world because of the misuse of natural resources. As a conclusion, the reader is challenged into reflecting about the importance of those sayings in our lives.||O presente artigo trata de uma pesquisa que tem como escopo articular o campo da Educação Ambiental e os estudos da mídia. Ao estudar alguns de seus discursos entende-se que a mídia coloca em operação uma relação de poder ao fabricar verdades, produzir sentidos e constituir sujeitos. Destacamos o forte apelo midiático na constituição de um sujeito contemporâneo preocupado com a vida humana no planeta Terra. Diante do cenário contemporâneo, problematizamos especificamente o campo da Educação Ambiental e discutimos fragmentos de discursos midiáticos que engendram o sujeito ecológico. Para este texto tratamos dois discursos profundamente divergentes – o da crise ambiental e o da incitação permanente ao consumo. Além disso, colocamos em suspenso os discursos apocalípticos de fim do mundo devido ao mau uso dos recursos naturais. Como conclusão, provoca-se o leitor a pensar atravessamentos de tais ditos em nossas vidas.