-
Misfortune of brazilian education and current ‘reforms’: education for labor productivity||Desventuras da educação brasileira e as ‘reformas’ atuais: educar para a produtividade do trabalho
- Voltar
Metadados
Descrição
The article deals the educational ‘reforms’, especially the National Common Core and New High School. The aim of this study is to understand the simultaneity of educational "reforms", in the face of the consolidation of a turbulent and truculent economic, political and social situation. In the light of the historical and dialectical materialistic method of inquiry, we analyze (I) the content of the ‘reforms’; (II) the speech spread to the public with the aim of legitimizing both; (III) the economic, political and social scenario that boosted such reforms; (IV) the recent proposals of international organizations, such as the OECD and the World Bank, to solve the crisis. It is a theoretical analysis that seeks to dialogue the law of 'reforms' and reports’ international organizations with Marx's Value-Work Theory, mediated by references that deal with the particularities of dependent capitalism, such as Florestan Fernandes. We conclude that (I) the content of the educational proposals contradicts the discourse that legitimizes them, and such proposals are in line with the directives of the international organizations; (II) these reforms meet the burning needs of the fractions of the Brazilian bourgeoisie, which has been operating reforms in the structure and superstructure of the historical bloc with a view to maintenance of its supremacy||O artigo aborda as ‘reformas’ Base Nacional Comum Curricular (BNCC) e o Novo Ensino Médio (NEM). O trabalho visa compreender a simultaneidade das reformas educacionais com tantas outras em curso. À luz do método materialista histórico e dialético de investigação, analisamos (I) o conteúdo das ‘reformas’; (II) o discurso propalado às massas com vistas à legitimação de ambas (BNCC e NEM); (III) a conjuntura econômica, política e social de sua alavancagem; (IV) as recentes propostas de organismos internacionais como OCDE e Banco Mundial, para solucionar a crise. Trata-se de uma análise teórica que busca dialogar o texto legal das ‘reformas’ e dos relatórios de organismos internacionais com a Teoria do Valor-Trabalho de Marx, mediado por referenciais que tratam das particularidades do capitalismo dependente, como Florestan Fernandes. Concluímos que (I) o conteúdo das propostas educacionais contradiz o discurso que as legitima, e apresenta ainda ressonância nas diretivas dos organismos internacionais; (II) essas reformas atendem às necessidades candentes das frações da burguesia brasileira, que vem operando reformas na estrutura e na superestrutura do bloco histórico com vistas à manutenção de sua supremacia.
Periódico
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Andrade, Maria Carolina Pires de | Gawryszewski, Bruno
Data
27 de dezembro de 2018
Formato
Identificador
https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/10716 | 10.5585/eccos.n47.10716
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2018 EccoS – Revista Científica
Fonte
EccoS – Revista Científica; n. 47 (2018): Economia política e educação; 105-125 | 1983-9278 | 1517-1949
Assuntos
Crise. Políticas Públicas em Educação. Produtividade do Trabalho. Reformas Educacionais.
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion