Descrição
The present paper aims to investigate the curricular structures of 27 Academic Programs in Chemistry Teacher Education in the state of Rio Grande do Sul, Brazil. Based on proposed curricula and on data of pedagogical projects of the courses, we developed an exploratory qualitative study, focusing on documentary research. Through content analysis, the subjects of each course were categorized based on their titles and syllabi, evidencing, in this procedure, the absolute number and the workload of these subjects. The evidences indicate that the formative models proposed by the investigated courses, although hybridized, present themselves as more oriented by technical rationality, since their priority seems to be more focused on the specific contents of Chemistry, whereas the specificities of the teaching profession are segregated into minor areas.||O presente trabalho objetiva investigar as estruturas curriculares de 27 cursos de Licenciatura em Química do Rio Grande do Sul. Com base nas propostas curriculares e em dados dos projetos pedagógicos dos cursos, desenvolvemos um estudo exploratório de natureza qualitativa, centrado na pesquisa documental. Através da análise de conteúdo, as disciplinas de cada curso foram categorizadas com base em seus títulos e suas ementas, evidenciando-se, nesse procedimento, o número absoluto e a carga horária destas. As evidências indicam que os modelos de formação propostos pelos cursos investigados, apesar de hibridizados, apresentam-se orientados pela racionalidade técnica, já que a prioridade destes parece estar mais centrada nos conteúdos específicos de Química, enquanto as especificidades da profissão docente ficam segregadas a espaços minoritários.