Descrição
In this study, we seek to answer how federal documents that rule high school address the contributions of foreign language teaching to the production of learners’ identities. In this sense, we aim to understand identities’ production from statements in the Guidelines and Basis Laws, National Curricular Parameters of High School, and National Curricular Guidance of High School when dealing with the area of Languages, codes and their technologies. We conclude that the document points to a perspective of education as a process that increases knowledge and produces identities for the practice of citizenship, but there is a silencing of conflicts pertinent to the construction of both knowledge and identities.||Neste estudo, buscamos responder a como os documentos federais que regem o ensino médio abordam as contribuições do ensino de língua estrangeira para a formação das identidades dos educandos. Nesse sentido, visamos compreender a produção de identidades a partir de enunciados nas Leis de Diretrizes e Bases, nos Parâmetros Curriculares Nacionais do Ensino Médio e nas Orientações Curriculares Nacionais do Ensino Médio, ao tratar da área de Linguagens, códigos e suas tecnologias. Concluímos que os documentos apontam para uma perspectiva de educação enquanto processo que aumenta saberes e produz identidades para o exercício da cidadania, mas há um silenciamento dos conflitos pertinentes a construção tanto dos saberes como da identidades.