-
The wittgensteinian philosophical therapy: perspectives for Mathematics Education||A terapia filosófica wittgensteiniana: perspectivas para a Educação Matemática
- Voltar
Metadados
Descrição
This text proposes to point out how the philosophical therapy, proposed by L. Wittgenstein, can bring light to some questions that are the object of debate in the Mathematical Education. The Wittgensteinian therapy seeks to free ourselves from the “bewitchment” caused by the search for essences that explain what a given concept is, reflecting the adoption of a referential conception of language. In denying the ultimate foundations, we stop seeking to discover what such a concept is, and we begin to see how this concept is used in ordinary language. This change of perspective allows us to question some prevailing pedagogical theories that focus on the teaching of mathematics, which seek meanings for mathematical objects outside of their language, whether in an empirical or mental world. To do so, we will seek to clarify the concept of Wittgensteinian therapy, discuss the role of rules and techniques in language skills, such as understanding, and then discuss the importance of mastering such rules for successful learning in mathematics.||Esse texto propõe apontar como a terapia filosófica, proposta por L. Wittgenstein, pode trazer à luz algumas questões que são objetos de debate na Educação Matemática. A terapia wittgensteiniana busca livrar-nos do “enfeitiçamento” causado pela busca de essências que expliquem o que é um dado conceito, reflexo da adoção de uma concepção referencial de linguagem. Ao negar os fundamentos últimos, paramos de buscar descobrir o que tal conceito é e passamos a procurar enxergar como esse conceito é usado na linguagem ordinária. Essa mudança de perspectiva nos permite questionar algumas teorias pedagógicas vigentes, que se debruçam sobre o ensino da matemática, que buscam significados para os objetos matemáticos fora de sua linguagem, seja num mundo empírico, seja num mental. Para tanto, buscaremos esclarecer o conceito de terapia wittgensteiniana, discutiremos o papel das regras e técnicas em habilidades linguísticas, como a compreensão, para então discutir sobre a importância de dominar tais regras para um aprendizado exitoso em matemática.
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Abreu da Silveira, Marisa Rosâni | da Silva, Paulo Vilhena | Teixeira Júnior, Valdomiro Pinheiro
Data
3 de maio de 2018
Formato
Identificador
https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/4247 | 10.18316/recc.v23i1.4247
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2018 Educação, Ciência e Cultura
Fonte
Educação, Ciência e Cultura; v. 23 n. 1 (2018); p. 161-175 | 2236-6377
Assuntos
Essence | Wittgensteinian Therapy | Language Games | Mastery of Techniques. | Essência | Terapia Wittgensteiniana | Jogos de Linguagem | Domínio de Técnicas.
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion