-
The meanings of education and employability for youth and adults with down syndrome: challenges and expectations||Os sentidos da educação e inserção profissional para jovens e adultos com síndrome de down: desafios e expectativas
- Voltar
Metadados
Descrição
This article is about a study that sought to investigate the meanings of education and the professional insertion of young and adults with down syndrome who work or have already worked. The study approach is based on a qualitative research in which the data collection prioritized the semi-structured and open interview with people with Down syndrome. Through the analysis of content, the information was analyzed from the historical-cultural theory assisting in the process of understanding that the subject is constituted as a subject with disability, through the relationships established in society, as well as that the creation of disability is a social creation, established in the interactions between subjects, the instruments and the signs that surround it. Education was listed as preponderant to the preparation for the world of work, the subjects attributed to the trajectory school and learning the gains that they obtained later in adult life and that led them to achieve professional practices. The findings consider that the social inclusion of the person with Down syndrome becomes real to the extent that it occupies spaces and perform activities common to all people.||Este artigo trata de um estudo que buscou investigar os sentidos da educação e da inserção profissional de jovens e adultos com síndrome de down que trabalham ou que já trabalharam. A abordagem do estudo se configura numa pesquisa qualitativa em que a coleta de dados priorizou a entrevista semiestruturada e aberta com pessoas com síndrome de Down. Por meio da análise de conteúdo, as informações foram analisadas a partir da teoria histórico-cultural, auxiliando no processo de compreensão de que o sujeito se constitui como sujeito com deficiência mediante as relações que estabelece na sociedade, bem como que a criação da deficiência é uma criação social, estabelecida nas interações entre os sujeitos, os instrumentos e os signos que o rodeiam. A educação foi elencada como preponderante à preparação para o mundo do trabalho, os sujeitos atribuíram à trajetória escolar e à aprendizagem os ganhos que obtiveram posteriormente na vida adulta e que os levaram a alcançar práticas profissionais. As descobertas consideram que a inclusão social da pessoa com síndrome de Down torna-se real na medida em que ela passa a ocupar espaços e desempenhar atividades comuns a todas as pessoas.
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Cardozo, Jéssica Pereira | Raitz, Tânia Regina
Data
27 de março de 2018
Formato
Identificador
https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/4109 | 10.18316/recc.v23i1.4109
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2018 Educação, Ciência e Cultura
Fonte
Educação, Ciência e Cultura; v. 23 n. 1 (2018); p. 215-229 | 2236-6377
Assuntos
Sense of Education | Professional Insertion | Down’s Syndrome. | Sentidos da Educação | Inserção Profissional | Síndrome de Down.
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion