-
Sociology in High School: institutionalization of the discipline and scientific results about the topic||La Sociología en la Secundaria: institucionalización y producción científica sobre el tema||Sociologia no Ensino Médio: institucionalização da disciplina e produção científica sobre o tema
- Voltar
Metadados
Descrição
This article aims to point out the process of institutionalization of sociology in the Brazilian high school, marked by intermittence between compulsory, optionality and complete lack of the discipline in schools. That for it was made a quick history of sociology in high school and it was discussed the challenges faced by the field of sociology and social sciences in relation to the discipline teaching. It was attempted to map also the academic literature on the sociology in high school from the publications of papers presented in the Congress of the following associations: ANPOCS (National Association for Research and Graduate Studies in Social Sciences); ANPED (National Association of Graduate Studies and Research in Education) and SBS (Brazilian Society of Sociology). In conclusion, the challenges faced by the field are numerous, among them are: the discussion about the undergraduated courses and the relationship between bachelor's degrees and teacher training; the question about the course curriculum; teaching materials; few hours class in high school and the need to consolidate a specific area of research on the sociology of education not only in education programs, but especially in Sociology and/or Social Sciences programs.||Este artículo analiza el proceso de inclusión de la Sociología como asignatura en la enseñanza secundaria en Brasil. A través de un breve histórico son presentados los principales problemas y los desafíos de esta área de conocimiento en la enseñanza secundaria. Históricamente, dicha asignatura fue ofrecida de manera obligatoria u opcional, y en muchas ocasiones no hizo parte de la formación de los estudiantes. Mediante levantamiento bibliográfico en las actas de los congresos brasileños de la ANPOCS (Asociación Nacional de Investigación y Postgrado en Ciencias Sociales), de la ANPED (Asociación Nacional de Postgrado e Investigación en Educación) y de la SBS (Sociedad Brasileña de Sociología) se concluye que son muchos los problemas y los desafíos para la enseñanza de Sociología, destacándose sus especificidades, su relación con la formación del profesorado; la pertinencia de los currículos de secundaria; el uso de materiales didácticos; las muy pocas horas de clases de dicha asignatura en la enseñanza secundaria; y la necesidad de consolidación de un área de investigación específico sobre la enseñanza de la Sociología en los programas de maestría y doctorado en Sociología o Ciencias Sociales.||Este artigo teve por objetivo assinalar o processo de institucionalização da Sociologia no ensino médio brasileiro, marcada pela intermitência entre obrigatoriedade, facultatividade e completa ausência da disciplina nas escolas. Para tanto se fez um rápido histórico da Sociologia no ensino médio, discutiu-se os desafios postos à área da Sociologia e das Ciências Sociais no que tange ao ensino da disciplina. Buscou-se, ainda, mapear a produção acadêmica acerca da Sociologia no ensino médio a partir das publicações de trabalhos apresentados nos Congressos da ANPOCS (Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Ciências Sociais), da ANPED (Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação) e da SBS (Sociedade Brasileira de Sociologia). Conclui se que os desafios postos para o campo são inúmeros, dentre eles destacam-se: a discussão sobre os cursos de graduação e a relação entre bacharelado e licenciatura; a questão do currículo da disciplina; materiais didáticos; poucas horas aula no ensino médio e a necessidade de consolidação de uma área de pesquisa específica sobre ensino de sociologia não apenas em Programas de Educação, mas, sobretudo nos Programas de Sociologia e/ou Ciências Sociais.
Periódico
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Leite, Kelen Christina | Martins, Marcos Francisco | Corrochano, Maria Carla | da Silva, Carolina Modena
Data
29 de maio de 2018
Formato
Identificador
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/25548 | 10.15448/1981-2582.2018.1.25548
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2018 Educação
Fonte
Educação; Vol. 41 No. 1 (2018): Dossier – The construction of teacher professionalism: the person in formation; 123-134 | Educação; Vol. 41 Núm. 1 (2018): Dossier - La construcción de la profesionalidad docente: la persona en formación; 123-134 | Educação; v. 41 n. 1 (2018): Dossiê – A construção da profissionalidade docente: a pessoa em formação; 123-134 | 1981-2582 | 0101-465X | 10.15448/1981-2582.2018.1
Assuntos
Sociology. Educational sociology. Sociology and High School. | Sociología. Enseñanza de Sociología. Sociología y Secundaria. | Sociologia. Ensino de Sociologia. Ensino Médio.
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion