-
FULL-TIME EDUCATION AND SCHOOL MANAGEMENT: TIME AND SETBACKS||EDUCACIÓN INTEGRAL Y LA GESTIÓN ESCOLAR:(CONTRA)TIEMPOS||A EDUCAÇÃO INTEGRAL E A GESTÃO ESCOLAR: (CONTRA)TEMPOS
- Voltar
Metadados
Descrição
The article discusses the Integral Education Program of the State of São Paulo, and educational management. It presents the basic pillars of full-time education, and analyzes the implications of the corporate management model in schools. The objective is to present the concepts and practices of the proposals to extend school time, and to understand the issues involved in its implementation, its influences in the daily life of the school, and the demands directed at schools, especially the managers, to ensure that The Program Ension Integral (Full-Time Teaching Program) is put into place. This work is based on bibliographic and document research, and daily episodes of financial, physical resources, human resources, and time management. The documents that guide the Program advocate a human education, while the model of business management expects for results, and reaching goals, without offering any conditions or taking into account the reality school. This can cause psychological distress, illness, and even managers and teachers taking time off, or leaving the job altogether.||El artículo trata del Programa de Enseñanza Integral del Estado de São Paulo y de la gestión educativa. Se presentan los fundamentos básicos de la educación y de la enseñanza a tiempo completo y analizadas las implicaciones del modelo de gestión empresarial en la Escuela de Tiempo Integral. El objetivo es presentar las concepciones y prácticas de las propuestas de ampliación del tiempo escolar y levantar y buscar entender las problemáticas que envuelven su implantación, las influencias en el cotidiano de la escuela y las demandas dirigidas a las escuelas y, especialmente, a los gestores para que el Programa de Enseñanza Integral suceda. Se trata de una investigación bibliográfica, documental y de episodios cotidianos de la gestión financiera, de los recursos físicos, humanos y del tiempo. Los documentos orientadores del programa preconizan una educación humanizada y el modelo de gestión empresarial cobra resultados, metas, sin ofrecer condiciones y sin tener en cuenta la realidad de la escuela, pudiendo causar sufrimiento psíquico, enfermedad y posible alejamiento o abandono de la profesión en el caso de gestores y profesores.||OO artigo trata do Programa Ensino Integral do Estado de São Paulo e da gestão educacional. São apresentados os fundamentos básicos da educação de tempo integral e analisadas as implicações do modelo de gestão empresarial. O objetivo é apresentar as concepções e as práticas das propostas de ampliação do tempo escolar e buscar entender as problemáticas que envolvem a sua implantação, as influências no cotidiano da escola e as demandas dirigidas às escolas e, especialmente, aos gestores para que o Programa Ensino Integral seja posto em prática. Vale-se de pesquisa bibliográfica, documental e de episódios cotidianos da gestão financeira, dos recursos físicos, humanos e do tempo. Os documentos norteadores do Programa preconizam uma educação humanizada e o modelo de gestão empresarial cobra resultados, metas, sem oferecer condições e sem levar em conta a realidade da escola, podendo causar sofrimento psíquico, doença e possível afastamento ou abandono da profissão por parte de gestores e professores.
Periódico
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Fernandes, Renata Sieiro | Consentino Modolo Esteves Baptista, Flávia Fernanda
Data
26 de setembro de 2018
Formato
Identificador
https://periodicos.univali.br/index.php/rc/article/view/11908 | 10.14210/contrapontos.v18n3.p240-257
Idioma
Editor
Relação
https://periodicos.univali.br/index.php/rc/article/view/11908/7653 | 10.14210/contrapontos.v18n3.p240-257
Direitos autorais
Copyright (c) 2018 Revista Contrapontos
Fonte
Revista Contrapontos; Vol. 18 No. 3 (2018): CONTRAPONTOS; 240-257 | Revista Contrapontos; v. 18 n. 3 (2018): CONTRAPONTOS; 240-257 | 1984-7114 | 1519-8227 | 10.14210/contrapontos.v18i3
Assuntos
Integral Education Program | Integral education | Education Management | Educación integral | Programa de Enseñanza Integral | Gestión Educacional | Educação integral | Programa Ensino Integral | Gestão Educacional
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion