-
Formation and professional development of teachers of basic education||Formación y desarrollo profesional de docentes de Educación Básica.||Formação e desenvolvimento profissional de professoras da Educação Básica
- Voltar
Metadados
Descrição
This study has objective to analyze the contributions of the School of Education Professionals Enhancement -EAPE for the professional development of teachers. The research was guided by the following question: what are the contributions of continuing education activities for teachers, promoted by EAPE for the professional development of teachers? The research, qualitative approach, had as its starting point the analysis of the literature of the area, having been grounded primarily by the following authors: Dubar (1997); Pepper (2000); Melo (2007); Nóvoa (2008); Gatti (2009); Marcelo García (2009); Imbernon (2010); Marcelo García and Vaillant (2012); Tardif (2014). The dates were collected through questionnaires and focus group which participated teachers of two schools in the Federal District. From the following considerations of data content analysis are presented: the continuing education promoted by EAPE is seen as fertile ground for the professional development provided it is planned and carried out according to the specific demands of each situation and with the direct involvement of the teachers. Designing teaching experiences as a starting point for the construction of new knowledges, while in constant flux and sedimentation, allows reframing the preparation training processes. The school is one of the privileged spaces for training, construction of professional identity and teaching knowledge, to be associated with the individual and collective experiences, related to the professional development of teachers.||Este estudio tiene como objetivo analizar aspectos de la educación continua de los docentes que trabajan en Educación Básica, en escuelas públicas del Gobierno del Distrito Federal, que han participado en actividades de capacitación promovidas por la Escuela para el Mejoramiento de Profesionales de la Educación - EAPE. La investigación se guió por la siguiente pregunta: ¿cuáles son las contribuciones de las acciones de educación continua promovidas por EAPE al desarrollo profesional de los docentes? La investigación, con un enfoque cualitativo, tuvo como punto de partida el análisis de la literatura del área, basándose principalmente en los siguientes autores: Gatti (2009); Imbernón (2009); Marcelo García (2009); Marcelo García y Vaillant (2012); Melo (2007; 2009); Niebla (2000); Pimienta (2002). Los datos se obtuvieron a través de un cuestionario y un grupo focal en el que participaron los maestros de dos escuelas del Gobierno del Distrito Federal. A partir del análisis del contenido de datos, se presentan las siguientes consideraciones: la educación continua promovida por EAPE se entiende como un campo fértil para la mejora profesional, siempre que se planifique y se lleve a cabo de acuerdo con las demandas específicas de cada realidad y con la participación directa de los docentes. . La escuela es uno de los espacios privilegiados de formación, construcción de identidad profesional y conocimiento docente, que se asocia con experiencias individuales y colectivas, que apuntan al desarrollo profesional de los docentes.||O presente estudo tem como objetivo analisar aspectos da formação continuada de professoras que atuam na Educação Básica, em escolas públicas do Governo do Distrito Federal, que tenham participado de ações formativas promovidas pela Escola de Aperfeiçoamento de Profissionais da Educação - EAPE. A investigação foi orientada pelo seguinte questionamento: quais as contribuições das ações de formação continuada de professores, promovidas pela EAPE, para o desenvolvimento profissional docente? A pesquisa, de abordagem qualitativa, teve como ponto de partida a análise da literatura da área, tendo sido embasada, principalmente, pelos seguintes autores: Gatti (2009); Imbernón (2009); Marcelo Garcia (2009); Marcelo Garcia e Vaillant (2012); Melo (2007; 2009); Nóvoa (2000); Pimenta (2002). Os dados foram obtidos por meio de questionário e grupo focal dos quais participaram as professoras de duas escolas do Governo do Distrito Federal. A partir da análise de conteúdo dos dados são apresentadas as seguintes considerações: a formação continuada promovida pela EAPE é entendida como campo fértil para o aprimoramento profissional, desde que seja planejada e realizada conforme as demandas específicas de cada realidade e com o envolvimento direto das professoras. A escola é um dos espaços privilegiados de formação, de construção da identidade profissional e dos saberes docentes, a serem associados com as experiências individuais e coletivas, que apontam para o desenvolvimento profissional das professoras.
Periódico
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Lacerda, Vera Lúcia | Melo, Geovana Ferreira
Data
10 de abril de 2017
Formato
Identificador
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/38099 | 10.14393/v24n2a2017-07
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2017 Ensino em Re-Vista
Fonte
Ensino em Re-Vista; 2017: v. 24 n. 2 (Jul./Dez. 2017); 431-450 | Ensino em Re-Vista; 2017: v. 24 n. 2 (Jul./Dez. 2017); 431-450 | Ensino em Re-Vista; 2017: v. 24 n. 2 (Jul./Dez. 2017); 431-450 | 1983-1730 | 0104-3757
Assuntos
Formação Continuada | Saberes Docentes | EAPE | Educação Básica | Desenvolvimento Profissional Docente | Continuing Education | Teaching Knowledge | EAPE | Basic Education | Professional Development | Formación continua | Enseñanza del conocimiento | EAPE | Educación Básica | Desarrollo profesional docente
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion