Descrição
In the context of inclusive education and concerning the definition of parameters to establish a practice that is characterized as such, this paper aims to discuss these limitations from other elements which enable us to move forward in this tense and contradictory field. In this sense, inclusive curricula practices gain a substantial dimension, becoming known as curricula practices with inclusiveness elements. Such elements, analyzed in conformity with the school cultural category, bring notes to think about inclusion as a school constituent element gradually produced, breaking with the idea that inclusion is an exemplary model external to the school, which must be achieved by it. The presented analyzes are the result of a field research in a state public school located in Belém/PA and bibliographic search. The results show that the curriculum practice effectively inclusive is one that allows the disabled student to participate, produce and assimilate the school own culture. ||No contexto da educação inclusiva e da definição de parâmetros para definir uma prática que se caracterize como tal, este texto objetiva problematizar esses engessamentos a partir de outros elementos que nos possibilitem avançar nesse campo tão tenso e contraditório. Nesse sentido, as práticas curriculares inclusivas ganham uma dimensão substantiva, passando a ser denominadas práticas curriculares com elementos de inclusividade. Tais elementos, analisados à luz da categoria cultura escolar, trazem apontamentos que possibilitam reflexões acerca da inclusão enquanto elemento constituinte da escola sendo produzida gradualmente, rompendo com a ideia de que a inclusão é um modelo exemplar exterior à escola, e que por esta deve ser alcançada. As análises trazidas são resultantes de pesquisa bibliográfica e de pesquisa de campo em uma escola pública estadual localizada em Belém/PA. Os resultados apontam que a prática curricular efetivamente inclusiva é aquela que possibilita ao aluno em situação de deficiência participar, produzir e se apropriar da cultura própria da escola.