Descrição
This text, based on Foucault’s thinking, presents discussions about the working conditions of trainer professors and the implications for curricular reformulation in three bachelor’s degrees (Social Sciences, Visual Arts and Physical Education). Involved to attend and manage internal and external demands, these professors are being constituted as new subjects. Thus, fundamental issues (common welfare, pedagogies, values, cognitive goals, political complexity) have been losing space and these subjects tend to deal with their work in a technical/pragmatic way; in this process, they tend to step back from the possibilities of interfering in the production and discussion of curriculums in the bachelor’s degrees.||Este texto, a partir de estudos foucaultianos, problematiza a relação entre professores formadores e as reformas curriculares realizadas em três licenciaturas de uma instituição universitária de ensino superior (IES) pública. Envolvidos em atender e gerenciar demandas internas e externas, esses professores estão se constituindo como novos sujeitos. Neste sentido, questões fundamentais (bem comum, pedagógicas, valores, metas cognitivas, complexidade política) têm perdido espaço e esse sujeito passa a tratar do seu trabalho de modo técnico/pragmático; nesse processo, parece se afastar das possibilidades de interferir na produção e discussão dos currículos das licenciaturas.