Descrição
This article reports the conception and production process of the video “2086” (2012) with students in an undergraduate course at Universidade Federal do Rio de Janeiro. We isolate one element that inscribe the image - its capture by the camera - and used it as a language component. As opposed to “immersive image” of virtual reality, we name this “emerging image”. Contradicting the idea of immediate transmission, it makes capturing video a moment of changing image. Mediation is the foundation of the image. We call the group Perímetro Móvel (Perimeter Mobile).Keywords: video surveillance, emerging image, Perímetro Móvel (Perimeter Mobile)||Esta investigación relata el proceso de concepción y realización del video “2086” (2012) con alumnos de un curso de graduación de la UFRJ. Aislamos uno de los elementos que inscriben la imagen – su captación por la cámara – y lo utilizamos como un componente del lenguaje. En oposición a la “imagen imersiva” de la Realidad Virtual, denominamos esa imagen de “emersiva”. Contradiciendo la idea de transmisión inmediata, ella convierte la imagen en video en un momento de transformación. Llamamos al grupo de Perímetro Móvel.Palabras-clave: video-vigilancia, imagen emersiva, Perímetro Móvel||Este artigo relata o processo de concepção e realização do vídeo “2086” (2012) com os alunos de um curso de graduação na Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Isolamos um dos elementos que inscrevem a imagem – a sua captação pela câmera – e o utilizamos como um componente de linguagem. Em oposição à “imagem imersiva” da Realidade Virtual, nomeamos essa imagem “emersiva”. Contradizendo a ideia de transmissão imediata, ela torna a imagem em vídeo em um momento de transformação. Chamamos o grupo de Perímetro Móvel. Palavras-chave: vídeo-vigilância, imagem emersiva, Perímetro Móvel