Descrição
In this article, it is reported a study that examined the contribution of materials for chronicles, short stories and fables reading in virtual technology and not virtual technology, destined to students of 9th grade of middle school and of 1st year of high school, regarding the use of reading strategies. The research had as base the
psycholinguistic studies on reading applied to education, with support on computation. Involved the production of modules with focus on reading strategies, the team
preparation, the development and application of these materials in workshops in a selected school, the development and application of pre-test before the workshops and of post-test after the workshops, and the data processing. The results achieved indicated: significant difference when comparing pre and post-test in the use of Reading strategies, considering education level, textual genre - especially in favor to chronicle - and learning environment; no significant difference between the technologies, with favorable trend to virtual technology in the 1st year and to not virtual technology in the
9th grade; and approximate increase between the two education levels, with a favorable tendency to the 1st year of high school.||Neste artigo, é relatado estudo que examinou a contribuição de materiais para leitura de crônicas, contos e fábulas, em tecnologia virtual e tecnologia não virtual, destinados a alunos do 9º ano do Ensino Fundamental e do 1º ano do Ensino Médio, no que se refere ao uso de estratégias de leitura. Teve como base os estudos psicolinguísticos sobre leitura aplicados ao ensino, com apoio da Computação. Envolveu a produção de módulos com foco em estratégias de leitura, a preparação da equipe, a elaboração e a aplicação desses materiais em oficinas na escola selecionada, a elaboração e a aplicação de pré-teste antes das oficinas e de pós-teste após as oficinas e o tratamento dos dados. Os resultados obtidos indicaram: diferença significativa na comparação pré e pós-teste no uso das estratégias de leitura, considerando escolaridade, gênero textual – com destaque a favor da crônica - e ambiente de aprendizagem; ausência de diferença significativa entre as tecnologias, com tendência favorável à virtual no 1º ano e à não virtual no 9º ano; e crescimento aproximado entre os dois anos escolares, com tendência favorável ao 1º ano.