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A reminiscência no Fédon
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Metadados
Descrição
In the Phaedo, the theory of reminiscence seems to have a functional relation with the demonstration of the immortality of the soul, but it is not all: this theory also hides in itself a genuine theory of learning, knowledge and knowing. This appears in two places, in the pages 72e”‘77a and 91e”‘92e. Its functionality seems to be clear in the second mentioned passage: this passage does not add different features from those already given in 72e sqq, but it aims to refute the doctrine of soul/harmony presented by Simmias: if one accepts the theory of anamnesis ”“ and Simmias and Cebes declare themselves to be both persuaded (91e and 92b) ”“ then the theory of soul/harmony cannot be accepted (92c”‘95a). I will be examining the 72”‘77 pages specially. Thus, the aim of this analysis is to show that knowledge is the ordered and meaningful picture of what is known and it is connected to the indispensable idea of “dialogue”, i.e. of mutual refutation, shared construction of knowledge, and common horizon of knowledge. The perspective of this horizon of knowledge, however, goes beyond the limitations of an individual life. In other words, if an individual life is able to overcome its own limitation and to become part of the construction of knowledge and better lives, it will acquire great value and indeed “become immortal”.
Keywords: Plato, Phaedo, anamnesis (reminiscence), knowledge.||No Fédon a teoria da reminiscência mostra”‘se funcional a demonstração da imortalidade da alma, mas e muito mais do que isso: esconde uma autêntica teoria da aprendizagem, do conhecimento e do saber. Esta aparece em dois lugares, nas páginas 72e”‘77a e na página 91e”‘92e. A sua funcionalidade parece clara nesta segunda passagem, em que não há caracterizações diversas das que foram dadas em 72e segs., mas onde, pelo contrario, e chamada em causa para refutar a doutrina da alma/harmonia exposta por Simias: se se aceitar a teoria da anamnese ”“ e Simias e Cebes declaram”‘se ambos persuadidos por ela (91e”‘92b) ”“, não se pode aceitar a da alma/harmonia, razão pela qual e refutada (92c”‘95a). Examino sobretudo as páginas 72”‘77. Portanto, do exame destas páginas obtém-se que o saber e o quadro ordenado e significativo dos conhecimentos e está ligado a perspectiva indispensável do “diálogo”, isto e, da refutação reciproca, da construção em comum dos conhecimentos e do horizonte de conhecimentos, um horizonte que vai alem da pequena vida individual: pequena, mas que adquire um grande valor, “torna”‘se imortal”, se conseguir compreender e elevar”‘se a essa perspectiva de construção em comum de conhecimentos e de vidas melhores.
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Casertano, Giovanni
Data
25 de agosto de 2016
Formato
Identificador
https://periodicos.unb.br/index.php/archai/article/view/8693 | 10.14195/1984-249X_18_1
Idioma
Direitos autorais
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Fonte
Revista Archai; No. 18 (2016): Revista Archai nº18 (setembro, 2016); 17 | Archai Journal; n. 18 (2016): Revista Archai nº18 (setembro, 2016); 17 | 1984-249X | 2179-4960 | 10.14195/1984-249X_18
Assuntos
Platão | Fédon | anamnese (reminiscência) | conhecimento
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | Articles | Artigos