-
O CORPO DANADO
- Voltar
Metadados
Descrição
The representation of the human body has always played a central role in Western art. In line with this tradition and since its beginning Christianity has used a system of representations oriented around the human body to emphasize the problematic relationship between the physical body and the soul in contrast with the idealized body of the Greek and Roman Classical Antiquity. The ambiguity of a Christian body fought over by the opposing forces of good and evil, wrenched between Heaven and Hell, gave origin to a vast number of representations and metaphors relating to the human body throughout the history of the written and visual arts. The main focus of this article is on the manner in which the nude bodies of the damned are represented and related to the demonic bodies within the Last Judgment theme and its dependent category of Hell. A history of the body representations in the images of Hell starting from a medieval theocentric conception of the world, which conceived a miserable body as opposed to the divine soul, to the contagious humanism of the Renaissance, when the representations of the human body in Hell, sometimes eroticized, were in fact beautiful due to the influence of Antiquity and the new studies on human anatomy by the artists.||A representação do corpo humano tem sido um tema central na arte ocidental. Em consonância com esta tradição e desde os seus primórdios, o cristianismo utilizou um sistema de representações com base no corpo humano que enfatizou a relação problemática entre o corpo e a alma. A ambiguidade do corpo cristão dividido entre as forças do bem e do mal, premido entre o Paraíso e Inferno, deu origem a uma vasta produção de representações e metáforas relacionadas ao corpo humano na história dasartes visuais e literárias. O foco principal deste artigo é a maneira pela qual os corpos nus dos condenados são representados e relacionados com os corpos demoníacos no tema maior do Juízo Final e da sua categoria dependente, ou seja, a do Inferno. Uma história das representações do corpo nas imagens do Inferno feita a partir de uma concepção teocêntrica e medieval do mundo, que concebeu um corpo miserável em oposição à alma divina , e que vai ao humanismo contagioso da Renascença, quando as representações do corpo humano noInferno , à s vezes eróticas , eram de fato belas,devido à influência da Antiguidade e aos novos estudos sobre anatomia humana,elaborados pelos seus artistas.
Periódico
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Rizo, Sergio
Data
19 de julho de 2016
Formato
Identificador
https://periodicos.unb.br/index.php/esteticaesemiotica/article/view/12056 | 10.18830/issn2238-362X.v6.n1.2016.04
Idioma
Editor
Direitos autorais
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Fonte
Revista Estética e Semiótica- RES, Aesthetics and Semiotics Magazine; Vol. 6 No. 1 (2016) | Revista Estética e Semiótica- RES, Revista Estética y Semiótica; Vol. 6 Núm. 1 (2016) | Revista Estética e Semiótica; v. 6 n. 1 (2016) | 2238-362X
Assuntos
Corpo danado | Nudez | Anatomia | Juízo final | Inferno | Arte medieval e renascentista | Damned body | Nudity | Anatomy | Last Judgment | Hell | Medieval and renaissance art
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion