Descrição
With regard to tourism, it is clear that areas previously isolated, or with restricted relations on a regional scale, become parts of an overall comprehensive system that turns out to be influenced standardization of products and the redefinition of territories. However the enogastronomy create opportunities for regional reaction by offering particular products, impregnated with culture, where societies recognize their identities and attracting visitors to the region, standing out in the promotion of experiences and development of the regional tourism. The article aims to analyze the Territorial enogastronony identity as a point of regional touristic development in Tyrolean territory and, making use of the dialectical historical materialism as a methodological theoretical framework. It is understood by enogastronomy, the union bewteen food and wine company sustained for a tripod comprising the farmers, companies (wineries and restaurants) and the territory.||No que diz respeito ao turismo, percebe-se que, espaços antes isolados, ou então com relações restritas em escala regional, tornam-se partes de um sistema de abrangência global que acaba por sofrer influências da padronização de produtos e da redefinição de territórios. Todavia a enogastronomia busca oportunizar a reação regional através do oferecimento de produtos particulares, impregnados de cultura, em que sociedades reconhecem suas identidades e atraem visitantes para a localidade, fazendo com que estas sejam destaque em experiências de promoção e desenvolvimento do turismo regional. Neste sentido, o artigo tem por objetivo analisar a identidade territorial enogastronômica como alicerce do turismo regional no território tirolês e, utilizando para isso, o materialismo histórico dialético como marco teórico metodológico. Se entende por enogastronomia, a união de segmentos de alimentos e bebidas sustentada por um tripé que compreende o produtor rural, as empresas (vinícolas e restaurantes) e o território.