Descrição
A comparison of Jean-Baptiste Debret's watercolors of Rio de Janeiro, made between 1816 and 1831, and Augusto Malta's photographs of the city after the urban reforms in the first decade of the 20th century allows us to consider the artistic phenomenon in its full complexity. In both cases, the artists reproduced and disseminated these images to a large audience through their own initiative. What motivated them, and how did the public react? Comparing these reactions, is it possible to identify significant changes between these two periods? These questions guide our reflections on the production and reception of images of the city of Rio de Janeiro.||A comparação entre as aquarelas feitas por Jean-Baptiste Debret no Rio de Janeiro entre 1816 e 1831 e as fotografias nas quais Augusto Malta mostrou a capital após as reformas urbanas do início do século XX permite-nos refletir sobre o fenômeno artístico em sua complexidade. Em ambos os casos, as imagens foram reproduzidas e difundidas para um grande público por iniciativa de seus autores. O que os motivou e quais foram as reações do público? Comparando essas reações, podemos identificar mudanças importantes entre esses dois momentos? Essas questões guiam nossas reflexões sobre a produção e a recepção das imagens da cidade do Rio de Janeiro.