Descrição
This article examines the early works of Brazilian artists Paulo Bruscky and Eduardo Kac, as important precursors to art and activism on the Internet. It argues that their legacies of the 1970s and 1980s are significant in any node of the global cultural network. Both engaged art and communication at a distance: Bruscky in Recife in the 1970s, through Mail Art, and Kac in Rio de Janeiro in the 1980s, through videotext networks and telepresence events. Moreover, their conceptual practices resisted the political oppression of those decades by nurturing “the experimental exercise of freedom.”||Esse artigo examina os primeiros trabalhos dos artistas brasileiros Paulo Bruscky e Eduardo Kac, importantes precursores da arte e do ativismo na Internet. Também argumenta que esse legado artístico dos anos 70s e 80s é significante em qualquer nódulo da rede cultural global. Ambos exploraram a arte e a comunicação à distância: Bruscky em Recife nos anos setenta, através da Arte Postal, e Kac no Rio de Janeiro nos anos oitenta, através da rede de Videotextos e da Telepresença. Além disso, as práticas conceituais desses artistas resistiram à opressão política dessas duas décadas enquanto nutriam “o exercício experimental da liberdade.”