Descrição
The present study attempts to scrutinize the ideas of the Cuban filmmaker and es- sayist Julio García Espinosa. Thereby, we propose to read his theoretical work beyond his famous Porun cine imperfecto manifesto. We believe that an analysis of his little- -studied papers written immediately after the manifesto, helps us to a greater unders- tanding of his ideas, including his famous concept of “cine imperfecto”. Thus, we propose to clarify this term, avoiding the traditional reading of the article Porun cine imperfecto, which isolates it from the author’s later writings.||O presente trabalho busca esmiuçar as ideias do cineasta e ensaísta cubano Julio Gar- cía Espinosa. Desse modo, propomos ler a sua obra teórica para além de seu célebre manifesto “Por un cine imperfecto”. Cremos que uma análise de seus textos imediata- mente posteriores ao manifesto – pouco estudados – nos auxilia em uma maior com- preensão de suas ideias, inclusive do seu famoso conceito “cine imperfecto”. Assim, nos propomos a esclarecer esse termo, fugindo da leitura tradicional do artigo “Por un cine imperfecto”, que o isola dos textos posteriores do autor.