Descrição
The paper presents, describes and analyzes the screenplay entitled Slow homecoming, by Wim Wenders, which was written in 1982 and has never been filmed. The work is an adaptation of the homonymous tetralogy by Peter Handke and represents a shift in landscape aesthetics, both in film and literature. This work led me to ask more speci c questions about the role of the script in narratives that make up a certain history of cinema. Furthermore, I gradually discovered the meaning and value of a script, whether historical or narrative, for a nonexistent lm. The script is de ned as an archive, as conceived by Jacques Derrida, who also points to the future and might announce spectral aspects of film history. ||O artigo apresenta, descreve e analisa o roteiro do filme Lento retorno, de Wim Wenders, que foi escrito em 1982 e, desde então, nunca foi filmado. A obra é a adaptação homônima de uma tetralogia escrita por Peter Handke e representa uma guinada numa estética das paisagens tanto na obra daquele cineasta alemão como do escritor austríaco. Do roteiro, retiram-se aspectos temáticos, estéticos e dramatúrgicos que permearam outros filmes e livros de ambos artistas. Inspirado pelas recentes pesquisas do screenwriting studies a segunda parte do artigo ensaia compreender o roteiro como como proto-arquivo de um filme potente. Um arquivo, tal como concebido por Jacques Derrida, que também aponta para o futuro e, dentro dessa perspectiva, os roteiros não filmados anunciariam aspectos espectrais de uma história do cinema.