Descrição
The relationship between theater and cinema is permeated with dialogues. In this paper, we will realize how the arts often need justify their relevance, their social value. This need raises the discussion about the importance of preserving the artistic heritage. We will question, however, the criteria under which some artists are considered “priority”, and why certain works are considered “great”. Located in Brazil, this research also raises some discussionabout the film academic thinking and how these reflections are processed in the country. We will focus our attention on the film Boca de Ouro (1963), by Nelson Pereira dos Santos, based on the homonymous work of Nelson Rodrigues.||A relação entre o teatro e o cinema está permeada de diálogos. Neste artigo, perceberemos como as artes precisam, não raramente, justificar sua relevância, seu valor social. Essa necessidade suscita a discussão sobre a importância da preservação do patrimônio artístico. Questionaremos, entretanto, os critérios sob os quais alguns artistas são considerados “prioridade”, e por que determinadas obras são consideradas “grandes”. Tendo como locus o Brasil, levantaremos, ainda, algumas discussões sobre o pensamento acadêmico cinematográfico e como essas reflexões se processaram no país, focando nossa atenção no filme Boca de Ouro (1963), de Nelson Pereira dos Santos, baseado na obra homônima de Nelson Rodrigues.