Descrição
In several small notes, written between 1912 and 1920 - and later gathered into À L'infinitif (1967) - we have found evidence indicating that Marcel Duchamp did a wide research work on Non-Euclidean geometry and the concept of the fourth dimension. This research, however, was not conducted by strictly geometric purposes, but as an artifice to develop new methods of thinking. Through analyzing the reflection of these mathematical concepts in Duchamp's works, we have found evidence indicating his creative process and the development of mechanisms which conceive art in favor of the intellect - and are able to enhance brain grey matter.||Em muitas pequenas notas, redigidas entre 1912 e 1920 – mais tarde, reunidas em À L'infinitif (1967) –, encontramos indícios de que Marcel Duchamp executou um extenso trabalho de pesquisa sobre geometria não-euclidiana e o conceito de quarta dimensão. Esta pesquisa, contudo, não se realizou por fins estritamente geométricos, mas sim como um artifício para o desenvolvimento de novos métodos de pensamento. Ao analisar o reflexo destes conceitos matemáticos nas obras de Duchamp, encontramos indícios de seu processo criativo e dos mecanismos por ele desenvolvidos na busca de uma arte à serviço do intelecto – capaz de por em movimento massa cinzenta cerebral.