Descrição
At the beginning of the 20th century, the trials undertaken by artists and Russian designers have changed the context of set design for Theater. The industrial backwardness felt in post-revolution Russia would make the technology did not accompany the creative work undertaken by the artistic avant-garde designers. In this sense, we are witnessing particularly unpublished experiences under the plastic and constructive point of view in the pedagogical context and scenic creation, namely the concepts developed by constructivists. In 1925, some of these projects would be exposed at the International Exhibition of Modern Industrial and Decorative Arts held in Paris, surprising the audience by their sense of modernity. Revolutionary plays and other illustrating daily life were staged up, narrowing the relationship between the public and the ideological message that was intended to be communicated. The aim of this article is to analyze at first, the main breaks over a past strongly influenced by the classic design of the Italian theater. Then we are interested in dissecting the meanings and principles present in the spatial composition of some ephemeral architectures representative of the action of the artistic avant-garde, particularly related to the utopia of a new theater for a new man.||No início do séc. XX, destaca-se a acção de artistas e designers russos no âmbito da cenografia para Teatro. O atraso industrial sentido na Rússia pós-revolução faria com que a tecnologia não acompanhasse o trabalho criativo empreendido pelos designers da vanguarda artística. Nesta perspectiva, assiste-se a experimentações particularmente inéditas sob o ponto de vista plástico e construtivo no contexto pedagógico e da criação cenográfica, designadamente as concepções idealizadas pelos construtivistas. Em 1925, alguns destes projectos seriam expostos na Exposição Internacional de Artes Decorativas e Industriais Modernas de Paris, surpreendendo o público pelo seu sentido de modernidade. Encenavam-se peças de carácter revolucionário, bem como outras que ilustravam a vida quotidiana, estreitando-se a relação entre o público e a mensagem ideológica que se pretendia comunicar. Pretende-se com o presente artigo, analisar num primeiro momento, as principais rupturas face a um passado fortemente marcado pela concepção clássica de teatro à italiana. De seguida, interessa-nos dissecar os significados e princípios presentes na composição espacial de algumas arquitecturas efémeras representativas da acção da vanguarda artística, particularmente vinculadas à utopia de um teatro novo para um homem novo.