-
The Trans Aesthetics Praxis: graphic development and the sensitive knowledge in a shelter for minor-age children||A práxis trans estética: o desenvolvimento gráfico e o saber sensível em um abrigo de menores
- Voltar
Metadados
Descrição
This study comes from a micro inter- vention in a shelter for minor-age children in Rio Grande / RS. The proposal provides a link between teaching, research and ex- tension through a drawing workshop with children and youth, totaling ten partici- pants. The general objective was to engen- der an aesthetic trans praxis and, through this, to promote the graphic development and the exercise of a sensitive knowledge in the pedagogical practice and research. The subject in question expounded on how to boost a praxis that enables the aesthetic trans movement and examined which sen- sitive knowledge emerge in the process. Authors like João Franscisco Duarte Jr. and Cleusa Peralta-Castell contributed to this research on graphics and Aesthetic Educa- tion. We verified an increase on the graph- ical perception, as well as an improvement concerning pedagogical practice and the aesthetic experience produced through art education. We understand that this teaching is able to transdisciplinary integrate ways of being, living and learning in contemporary times.||Este estudo parte de uma microintervenção em um Abrigo de menores na cidade do Rio Grande/RS. A proposta prevê uma articulação entre ensino, pesquisa e extensão através de uma oficina de desenho com crianças e jovens, totalizando dez participantes. O objetivo geral foi engendrar uma práxis trans estética e, através desta, promover o desenvolvimento gráfico e o exercício de um saber sensível na prática pedagógica e de pesquisa. A problemática em questão versou sobre como impulsionar uma práxis que possibilite o movimento trans estético e que saberes sensíveis emergem nesse processo? Autores como João Franscisco Duarte Jr. e Cleusa Peralta Castell contribuíram para esta investigação sobre o desenvolvimento gráfico e a Educação Estética. Verificamos que o desenvolvimento gráfico foi desenvolvido no nosso olhar, na nossa prática pedagógica e na experiência estética que pode ser engendrada por meio do ensino de arte. Entendemos que este ensino é capaz de integrar de maneira transdisciplinar modos de ser, estar e aprender na contemporaneidade.
Periódico
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Azevedo, Cláudio Tarouco de | Zdradek, Ana Carolina Sampaio | Lima, Luciano Soares | Gesley, Carlos | Sopeña, Renata Lopes | Isoldi, Violeta
Data
6 de agosto de 2015
Formato
Identificador
https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/6251 | 10.5965/2175234607132015083
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2015 Cláudio Tarouco de Azevedo, Ana Carolina Sampaio Zdradek, Luciano Soares Lima, Carlos Gesley, Renata Lopes Sopeña, Violeta Isoldi | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
Fonte
Palíndromo; Vol. 7 No. 13 (2015): Palíndromo; 083-100 | Palíndromo; v. 7 n. 13 (2015): Palíndromo; 083-100 | 2175-2346 | 1984-9532
Assuntos
education | sensitive knowledge | trans aesthetic | graphic development | educação | saber sensível | trans estético | desenvolvimento gráfico
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion