-
Experimentalism photo club: from geraldo de barros photo forms until the urban decay of carlos navarro||EXPERIMENTALISMO FOTOCLUBISTA: DAS FOTOFORMAS DE GERALDO DE BARROS A DECADÊNCIA URBANA DE CARLOS NAVARRO
- Voltar
Metadados
Descrição
The clubber photography has a tradition praise of the way through the technical care, but during the modern period it goes through constant attempts to reframe the photographic doings in order to make it more comprehensive. Aiming at the trial study in photo clubs in Manaus, this article proposes to car- ry out a comparative study between the works of two photographers: Carlos Na- varro and Geraldo de Barros, articulating the possible aesthetic dialogues between them, regardless of temporality and ter- ritoriality. The analysis of visual elements and interpretative possibilities suggested in the images will be based on the stud- ies of Boris Kossoy, Costa e Silva, Junior Fernandes and Lima. Thus an image of photo forms series of Geraldo de Barros (1923-1998) and another image of the trial Urban Decay Carlos Navarro were elected (1945), both developed during part of clubber period of photographers. Similarities and singularities have been observed as regards the aesthetic, tech- nical, control, “error”, and reception of works. Finally, it was found that the art- ists studied each contributed in their own way, with the subversion of the photo- graphic code when crossing the para- digms within the context in which their production was developed.
||A fotografia clubista tem como tradição o elogio da forma por meio do esmero técnico, contudo durante o período moderno ela passa por constantes tentativas de ressignificação dos fazeres fotográficos, a fim de torná-la mais abrangente. Visando o estudo desse aspecto na contemporaneidade em Manaus, esta pesquisa propôs observar os possíveis diálogos entre os processos criativos de dois fotoclubistas, pelos viés da experimentação. Por meio da análise dos elementos visuais e das possibilidades interpretativas sugeridas na imagem, tendo como base os estudos de Boris Kossoy, Erwin Panofsky e Aby Warburg referentes à iconografia. Assim elegeu-se uma imagem da série Fotorformas de Geraldo de Barros (1923-1998) e outra imagem do ensaio Decadência Urbana de Carlos Navarro (1945-), estes pertencentes a contextos, épocas e lugares distintos. Adiante, observou-se semelhanças e singularidades entre os processos criativos deles, referente a estética, técnica, controle, “erro”, e recepção da obra, possibilitando a reflexão do tema exposto na produção fotográfica contemporânea em Manaus.
Periódico
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Tavares, Khetllen da Costa | Barros Páscoa, Luciane Viana
Data
18 de dezembro de 2015
Formato
Identificador
https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/6653 | 10.5965/2175234607142015004
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2015 Khetllen da Costa Tavares, Luciane Viana Barros Páscoa | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
Fonte
Palíndromo; Vol. 7 No. 14 (2015): Palíndromo; 004-026 | Palíndromo; v. 7 n. 14 (2015): Palíndromo; 004-026 | 2175-2346 | 1984-9532
Assuntos
Geraldo de Barros | Carlos Navarro | photo club | experimentalism | modernity | Geraldo de Barros | Carlos Navarro | fotoclubes | experimentalismo | modernidade
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion