Descrição
This article seeks to analyze com- mercial horror movies, specifically those themed on zombies and the undead, proposing approximations between the images produced by filmmakers and art- ists and the consumer culture produced under capitalism. If the filmmaker, as proposed by Jameson (1995), is not iso- lated from its social and political con- text, could these films be understood as possible images of what Lukács (1920) understands as the bankruptcy of cap- italist social organization? In a culture where death, exhaustion of resources, chaos and decay of organizations are recurring situations, how could these commonplace themed films be reinter- preted as image of capitalism itself?||Este artigo busca fazer uma análise do fenômeno contido nos filmes comerciais de terror, especificamente os filmes de temática de mortos-vivos propondo articulações entre a imagem provocada pelos cineastas e artistas e a cultura de consumo decorrente do capitalismo. Se o cineasta, conforme propõe Jameson (1995) não é isolado de seu contexto político/social, poderiam estes filmes ser entendidos como possíveis imagens do que Lukács (1920) entende como a bancarrota da organização social capitalista? Em uma cultura aonde a morte e o esgotamento dos recursos, o caos e o lapso de sistemas são situações recorrentes, insistentemente "empurradas para debaixo dos panos" como poderiam estes filmes de temática tão banal serem reinterpretados como a própria imagem do capitalismo?