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Between grief and activism: a (dis)encounter of chronotopes in the film Prayers for Bobby (2009)||Entre luto e ativismo: um (des) encontro de cronotopos no filme Orações para Bobby (2009)
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Metadados
Descrição
Prayers for Bobby (2009), directed by Russell Mulcahy and produced by Lifetime TV, is based on true events in the 1980s. It is set in Walnut Creek, California, near San Francisco, where Sigourney Weaver plays Bobby Griffith, a homosexual son played by Ryan Kelley. In the first moment, we have Mary Griffith, an evangelical woman who detests gay people. In the second moment, after Bobby has "revealed" himself and tried in vain to be cured, Bobby kills himself. After Bobby's suicide, Mary understands that her son did not choose to be gay, and from that moment on, she joins the Association of Parents, Family, and Friends of Lesbians and Gays (PFLAG) and becomes an activist in favor of the causes advocated by the LGBTQIAPN+ community. From this point of view, we intend to use verbal-visual language to examine the relationship of space and time, which, at first sight, appears to be distant from one another, but which, on closer inspection, we see as complementary. On the one side, we have the chronotop of the (dis)encounter, represented by the bridge/viaduct where Bobby's suicide took place. On the other side, we have the chronotop of the road/street, where different people gather to celebrate the San Francisco's Pride. We believe that such chronotopes are connected in a dialogical way. Thus, we draw on Luciane de Paula's concept of verbivocovisuality and, mainly Bakhtin's concept of chronotope.||Baseado em fatos reais, o telefilme Orações para Bobby (2009), dirigido por Russell Mulcahy e produzido pelo canal de TV norte-americano Lifetime ocorre em Walnut Creek, Califórnia, próximo a São Francisco, retomando os anos de 1980 retrata a história de Mary Griffith, interpretada por Sigourney Weaver e de seu filho homossexual Bobby Griffith, atuado por Ryan Kelley. No primeiro momento, temos Mary Griffith uma mulher evangélica que abomina a homossexualidade. No segundo momento, após a "revelação" de Bobby e as frustradas tentativas de cura, Bobby se suicida. Após o suicídio de Bobby, Mary percebe que seu filho não havia escolhido ser gay, e a partir de então passa a frequentar a associação de Pais, Família e Amigos de Lésbicas e Gays (PFLAG), tornando-se uma ativista em favor das causas defendida pela Comunidade LGBTQIAPN+ A partir disso, pretendemos analisar, por meio da linguagem verbivocovisual, a relação espaço-temporal, que parece, no primeiro momento distanciarem entre si, entretanto, observando mais de perto, julgamos complementares. Se, por um lado, temos o cronotopo do (des)encontro, representado pela ponte/viaduto, local onde ocorreu o suicídio de Bobby, por outro, temos o cronotopo da estrada/rua, lugar onde diferentes pessoas se reúnem a fim de celebrar em São Francisco a Parada do Orgulho Gay. Acreditamos que tais cronotopos estão entre si dialogicamente relacionados. Portanto, ancoramos no conceito de verbivocovisualidade, cunhado por Luciane de Paula e, principalmente, na concepção de cronotopo, desenvolvida por Bakhtin.
Periódico
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Rezende, Bibiana
Data
7 de janeiro de 2024
Formato
Idioma
Editor
Direitos autorais
Fonte
Revista Diálogos; v. 11 n. 3 (2023): Intercâmbio de Pesquisas - Grupos Bakhtinianos: trocas dialógicas; 115-133 | 2319-0825
Assuntos
Prayers for Bobby; Verbivocovisuality; Chronotopes; Bridge/Viaduct; Road/Parade. | Orações para Bobby; Verbivocovisualidade; Cronotopos | Ponte/Viaduto; Estrada/Parada
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion