Descrição
This article aims to understand the epistemological, cultural, educational and political foundations of the pedagogy course at the Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (Unilab) and its contribution to teaching from an anti-racist perspective. The qualitative study was conducted in 2022 and is based on decolonial studies (GONÇALVES; SILVA, 2000; QUIJANO, 2002; GOMES, 2018; MIGNOLO, 2019). Narrative research was adopted for the analysis of aspects of a formative trajectory in the course. It is evident that in initial training, if committed to other epistemological and cultural perspectives, as in the case of Afrocentricity as a formative base, it is possible to think in a counter-hegemonic and decolonizing way of learning and teaching action, constituting a path for learning to teach from an anti-racist perspective.||Este artículo pretende comprender los fundamentos epistemológicos, culturales, educativos y políticos del curso de pedagogía de la Universidad de Integración Internacional de la Lusofonía Afrobrasileña (Unilab) y su contribución a un aprendizaje de la enseñanza en perspectiva antirracista. El estudio cualitativo se realizó en 2022 y se basa en estudios decoloniales (GONÇALVES; SILVA, 2000; QUIJANO, 2002; GOMES, 2018; MIGNOLO, 2019). Se adoptó la investigación narrativa para el análisis de los aspectos de una trayectoria formativa en el curso. Es evidente que en la formación inicial, si se apuesta por otras perspectivas epistemológicas y culturales, como es el caso del afrocentrismo como base formativa, es posible un pensamiento contrahegemónico y descolonizador del aprendizaje y de la acción docente, constituyendo un camino para aprender a enseñar en una perspectiva antirracista.||Este artigo objetiva compreender os fundamentos epistemológicos, culturais, educacionais e políticos do Curso de Pedagogia da Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-brasileira (Unilab) e sua contribuição para uma aprendizagem da docência em uma perspectiva antirracista. O estudo de abordagem qualitativa foi realizado em 2022 e está fundamentado nos estudos decoloniais (GONÇALVES; SILVA, 2000; QUIJANO, 2002; GOMES, 2018; MIGNOLO, 2019). Adotou-se a pesquisa narrativa para a análise de aspectos de uma trajetória formativa no curso. Evidencia-se que, na formação inicial, se comprometida com outras perspectivas epistemológicas e culturais, como no caso da afrocentricidade como base formadora, é possível um pensar contra-hegemônico e descolonizante do aprender e da ação docente, constituindo um percurso para uma aprendizagem da docência em perspectiva antirracista.