Descrição
The Brazilian 2017 High School Reform represents a structural change in Brazilian public education and is part of a broader horizon of reforms adapted to the “new spirit of neoliberalism”, understood as the prevailing rationality of the current phase of Capitalism. We seek to investigate the affinities between the discourse of the 2017 reform, especially in the Common National Curricular Base for High School, and the construction of a neoliberal subjectivity in high school education. Supported by the Discourse Analysis method, we anchored ourselves in the notions of “life project” and “entrepreneurship” to analyze three excerpts from the Base, in which we highlight the pillars for a pedagogy of adapting the subject to the precept of the “entrepreneur of the self”.||La Reforma Brasileña de la Escuela Secundaria de 2017 representa un cambio estructural en la educación pública brasileña y es parte de un horizonte más amplio de reformas adaptadas al “nuevo espíritu del neoliberalismo”, entendido como la racionalidad imperante en la fase actual del capitalismo. Buscamos investigar las afinidades entre el discurso de la reforma de 2017, especialmente en el documento de la Base Nacional Común Curricular para la Escuela Secundaria, y la construcción de una subjetividad neoliberal en la educación secundaria. Apoyadas en el método de Análisis del Discurso, nos anclamos en las nociones de “proyecto de vida” y “emprendimiento” para analizar tres extractos de la Base, en los que destacamos los pilares para una pedagogía que busca adecuar el sujeto a la máxima del “empreendedor de sí mismo”.||A atual Reforma do Ensino Médio, aprovada pela Lei 13.415/2017, representa uma mudança estrutural da educação pública brasileira e se insere em um horizonte mais amplo de reformas adaptadas ao “novo espírito do neoliberalismo”, entendido como racionalidade preponderante da fase atual do capitalismo. Buscamos investigar as afinidades entre o discurso da reforma de 2017, em especial na Base Nacional Comum Curricular para o Ensino Médio, e a construção de uma subjetividade neoliberal na formação escolar. Apoiadas no método da Análise de Discurso, ancoramo-nos nas noções de “projeto de vida” e de “empreendedorismo” para analisar três recortes da Base, nos quais destacamos os pilares para uma pedagogia da adaptação do sujeito à máxima do “empreendedor de si”.