Descrição
This article reflects on engaged contemporary art practices that promote the participation of communities and disseminate their cultural references. To do so, it analyzes three Latin American case studies – La Piel de la Memoria (1998-1999/2011), A Vitória do Gallo (2007), and Museo del Estallido Social (2020) – in the light of theoretical subsidies from different authors, who address the redefinitions of the concepts of cultural heritage, participation, social movements, and the relationship of contemporary art with them. From the isolated and comparative analysis of the cases, it understands which tactics were employed, as well as verifies approximations and differences between them. Engaged contemporary art seems to find in the cultural references of the communities involved and in its diffusion an approximation with the social world, blurring the boundaries between art, culture, and society.||Este artigo reflete sobre práticas de arte contemporânea engajada que agenciam a participação de comunidades e difundem suas referências culturais. Para tanto, analisa três casos de estudo latino-americanos – La Piel de la Memoria (1998-1999/2011), A Vitória do Gallo (2007) e Museo del Estallido Social (2020) – à luz de subsídios teóricos de distintos autores, que abordam as redefinições dos conceitos de patrimônio cultural, participação, movimentos sociais e a relação da arte contemporânea com eles. A partir da análise isolada e comparativa dos casos, compreende quais as táticas empregadas, bem como verifica aproximações e diferenças entre elas. A arte contemporânea engajada parece encontrar nas referências culturais das comunidades envolvidas e na sua difusão uma aproximação com o mundo social, borrando os limites entre arte, cultura e sociedade.