Descrição
This article analyzes the structuring of the formal educational system in the city of Cabo Frio throughout the 20th century with emphasis on the period between the 1950s and 1970s when two new educational proposals were implemented in the city: the Praianas Schools, implemented by the Amaral Peixoto government, and the 20 de Julho School implemented by Álcalis in the early 1960s. This period coincides with the increase in productivity of salt mines, the “salt boom” and with the moment of greater organization on the part of workers in the salt production chain who fought for their rights, including access to formal education. The experience lived by those workers, analyzed in perspective with the increase in the number of places in schools and with the new educational projects proposed, brings a series of elements that contribute to thinking about ways to teach Regional History today.||Este artigo analisa a estruturação do sistema educacional formal da cidade de Cabo Frio ao longo do século XX com ênfase no período compreendido entre as décadas de 1950 e 1970 quando foram implantadas duas propostas educacionais novas na cidade: as Escolas Praianas, implantadas pelo governo Amaral Peixoto, e a Escola 20 de Julho implantada pela Álcalis no início da década de 1960. Esse período coincide com o aumento de produtividade das salinas, o “boom salineiro” e com o momento de maior organização por parte dos trabalhadores da cadeia produtiva do sal que lutavam por seus direitos, inclusive o acesso ao ensino formal. A experiência vivida por aqueles trabalhadores, analisada em perspectiva com o aumento do número de vagas nas escolas e com os novos projetos educacionais propostos, traz uma série de elementos que contribuem para pensar caminhos para o ensino da História Regional hoje.