Descrição
This article aims to bring to life the history of the construction and territory occupation by Cia Muni-cipal de Teatro Arte in Cena, from Cotiporã, RS, hi-ghlighting the female role in the scene, which dialo-gues with power, seen as the potency of life. A poetic writing, surrounded by memories that, through the symbology of collecting bones, seeks to align the affections generated by the theater. With support from the ideas of Deleuze, Nietzsche, Spinoza and Foucault, in addition to the studies of Suely Rolnik when dealing with desire, affections and territoria-lization, this text articulates the experiences with theater with the generation of affections and desire||Este artigo tem como objetivo dar vida à história de construção e ocupação de território pela Cia Munici-pal de Teatro Arte in Cena, de Cotiporã, RS, ressal-tando o protagonismo feminino na cena, o qual dia-loga com o poder, visto como potência de vida. Uma escrita poética, envolta por memórias que, por meio da simbologia de recolher os ossos, busca alinhar afetos gerados pelo teatro. Com apoio das ideias de Deleuze, Nietzsche, Spinoza e Foucault, além dos estudos de Suely Rolnik ao tratar do desejo, afetos e territorialização, este texto articula experiências entre o teatro e a geração de afetos e desejos.