Descrição
The baptism’s photography reflects two ways perceptive: the visuallity of the child as member of one social group and the of the socials codices structure what involve this initiation ritual of the Christian live. Claim this text to debate this aspects of the visuallity photographic from of the analysis of the displacement of the look about the compositive focus. The abundance (1900-1980) of the time outline favor the visualization of two models disctints compositives: the focus on child in baptism dress, and the images whose event of the baptism turn the focus. So discovery is debating in text from of the legitimization of the candid picture as photographic recourse accept in social imaginary. Propose this debate the abundance of the references and the dinamicness of the visual culture about the agents producers of image be involve.||As fotografias de batismo refletem dois caminhos perceptivos: o da visualidade da criança enquanto membro de um grupo social e o da estrutura dos códigos sociais que envolvem esse ritual de iniciação na vida cristã. Pretende-se neste texto debater estes aspectos da visualidade fotográfica a partir da análise dos deslocamentos do olhar sobre o foco compositivo. A amplitude (1900-1970) do recorte temporal favorece a visualização de dois padrões compositivos distintos: o foco na criança em trajes de batismo, e as imagens cujo evento do batismo torna-se o foco. Tal constatação é debatida no texto a partir da legitimação do instantâneo como recurso fotográfico aceito no imaginário social. Propõe-se neste debate a amplitude das referências e a dinamicidade da cultura visual na qual os agentes produtores de imagem estão envolvidos.