Descrição
The purpose of this study was to identify the characteristics of the Brazilian scientific production and creativity in education, from the analysis of theses and dissertations conducted between the years (1990-2008) in the database of the Coordination of Improvement of Higher Education Personnel (CAPES), The Ministry of Education of Brazil. The results demonstrated the existence of 83 searches, and 62, masters and doctoral 21.. There is concentration of business in education (54,22%), and Psychology (15,66%). The topic was studied more creativity in education (31.33%) followed by the Creativity and teachers (24.10%). Clearly, if there is a great interest in creativity among Brazilian researchers, especially in the educational area, in the context of formal education. However, there are gaps in the level of studies in high school and higher education.||O objetivo deste estudo foi identificar as características da produção científica brasileira em criatividade e educação, a partir da análise das teses e dissertações realizadas entre os anos (1990-2008) na base de dados da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES), do Ministério de Educação do Brasil. Os resultados demonstraram a existência de 83 pesquisas, sendo 62 de mestrado e 21 de doutorado. Existe concentração dos trabalhos nas áreas da educação (54,22%) e da Psicologia (15,66%). A temática mais estudada foi Criatividade no ensino (31,33%) seguido da criatividade e professores (24,10%). Percebe-se que há um grande interesse pela criatividade entre os pesquisadores brasileiros, especialmente na área educacional, no contexto da educação formal. Entretanto, há lacunas em estudos em nível de Ensino Médio e Ensino Superior.