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Functional performance of young people with cerebral palsy: orientation program for caregivers||Desempenho funcional de jovens com paralisia cerebral: programa de orientação aos cuidadores
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Metadados
Descrição
Introduction: Cerebral Palsy (CP) is characterized by a motor dysfunction that can cause various lesions and impairments in individuals. An intervention program to promote these subjects’ development may contribute to improving their functional performance and participation in daily activities. Objectives: To implement an intervention program for improving the performance and independence of youths with functional CP in group homes and to evaluate the results. Methods: The study included ten residents with CP and their caregivers. We evaluated the functional performance before and after the intervention program with application of Pediatric Evaluation of Disability Inventory to verify the effectiveness of the program. Results: The young people evaluated had a significant increase in scores in the areas of self-care (p = 0.03 and σ = 3.24) and social function (p = 0.001 and σ = 3.77) after the implementation of the program. Conclusion: A stimulation program can be effective when applied by caregivers, being highly relevant for the CP population.||Introdução: A Paralisia Cerebral (PC) caracteriza-se por uma disfunção motora que pode acarretar lesões e comprometimentos variados nos indivíduos. Um programa de intervenção que estimule o desenvolvimento pode colaborar para melhorar o desempenho funcional e a participação nas atividades diárias desses sujeitos. Objetivos: Implementar um programa de intervenção destinado aos cuidadores para promoção do desempenho e independência funcional de jovens com PC abrigados e avaliar os resultados. Métodos: Participaram deste estudo dez residentes com PC e seus cuidadores. Avaliou-se o desempenho funcional antes e após o programa de intervenção com aplicação do Inventário de Avaliação Pediátrica de Incapacidade para verificação da eficácia do programa. Resultados: Os jovens aumentaram significativamente suas pontuações nas áreas de autocuidado (p=0,03 e σ=3,24) e função social (p=0,001 e σ=3,77), após aplicação do programa. Conclusão: Um programa de estimulação pode ser eficaz quando aplicado por cuidadores, sendo de grande relevância para a população com PC.
Periódico
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Martinez, Juliana Perez | Souza, Aline Bernardes de | Blascovi-Assis, Silvana Maria
Data
4 de abril de 2013
Formato
Identificador
https://periodicos.uninove.br/saude/article/view/3984 | 10.5585/conssaude.v12n1.3984
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2013 ConScientiae Saúde | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
Fonte
ConScientiae Saúde; v. 12 n. 1 (2013); 114-121 | 1983-9324 | 1677-1028
Assuntos
Cerebral palsy | Refuge | Activities of daily living | Training. | Abrigo | Atividades cotidianas | Capacitação | Paralisia cerebral.
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion