Descrição
Objective: To evaluate the efficacy of a “ludomotor” program involving flying kites, with the aim of developing reaction speed. Methods: This study involved the use of three motor reaction tests (MRTs): Simple Reaction Time (SRT), Reaction Time with Discrimination (RTD) and Reaction Time with Discrimination for Complex Tasks (RTDCT). Results: After 65 sessions of the “ludomotor” program with a duration of 45 minutes each, statistical significance was shown in relation to the SRT, MRT and RTDCT, showing the importance of the proposed intervention. Conclusion: It was demonstrated that the intervention designed in this study refined the perceptual motor abilities of the pupils, which was evidenced in the development of their visuomotor coordination.||Objetivo: Avaliar a eficácia de um programa ludomotor de soltar pipas, voltado para desenvolver a velocidade de reação. Método: Este estudo foi desenvolvido utilizando-se os testes de reação motora (TRM), composto de três provas específicas: Tempo Reação Simples (TRS), Tempo de Reação com Discriminação (TRD) e Tempo de Reação com Discriminação para Tarefa Complexa (TRDTC). Resultados: Após 65 sessões do programa ludomotor, com duração de 45 minutos cada uma, mostrou-se, em relação ao TRS, TRD e TRDTC, uma significância estatística, em que foi identificada a importância da intervenção proposta. Conclusão: Verificou-se que a intervenção desenvolvida neste trabalho refinou as habilidades perceptivo-motoras dos alunos, o que se refletiu no desenvolvimento da coordenação visomotora.