Descrição
This masters dissertation aims to present a discussion on relations of Gender and Sexuality in everyday school life, executed in State College Raminelli Antonio, located in the town of Camberley, PR. Throughout the study, we used as a source document a investigate instrument of prior knowledge (questionnaire), which was applied to the adolescent whose are high school students and ages ranged between 14 and 17 years. We seek to understand, through collected narratives, issues relating to construction and dynamics of gender relations and sexuality and if the history teaching allows the opportunity for reflection and discussion of these issues at the school environment. The study seeks to analyze the ways how students construct and reconstruct the position of "normality" in discussions of gender and sexuality, and the meanings attributed to them in the educational environment.||Esta dissertação de mestrado tem como objetivo apresentar uma discussão referente às relações de Gênero e Sexualidade presentes no cotidiano escolar, realizada no Colégio Estadual Antônio Raminelli, localizada na cidade de Cambé, PR. Ao longo do trabalho, utilizamos como fonte documental um instrumento de investigação de conhecimento prévio (questionário), que foi aplicado junto a adolescentes estudantes do ensino médio cuja faixa etária variou entre 14 a 17 anos. Buscamos compreender, por meio das narrativas coletadas, questões referentes às construções e dinâmicas das relações de gênero e sexualidade e se o ensino de história permite a possibilidade de reflexão e discussão destas temáticas no ambiente escolar. Nosso estudo busca analisar os modos como os alunos constroem e se reconstroem a posição da “normalidade” das discussões de gênero e sexualidade, e os significados que lhes são atribuídos no ambiente educacional.