-
TRIANGULAR APPROACH AND RELATIONAL PICTURE: CHALLENGES AND POSSIBILITIES FOR THE TEACHING OF ARTS IN BASIC SCHOOL||Abordagem triangular e gravura relacional desafios e possibilidades no ensino de arte na educação básica: Triagular Approach and Relational Engraving: challenges and possibilities for the teaching of arts in basic school
- Voltar
Metadados
Descrição
This article discusses the relationship between the Triangular Approach and the Relational Picture to reflect on the challenges and possibilities for adopting the Triangular Approach combined with the Relational Picture as a strategy for students. This procedure would engage them in a critical perspective about Arts, developing their creative capacity, visual and aesthetic literacy, and contributing to their broad understanding of the importance of Arts in their lives. The study was conducted from the following question: What are the challenges and possibilities for adopting the Triangular Approach combined with the Relational Picture for the teaching of Arts in Basic School? To answer this question, bibliographic research was conducted based on the theoretical framework produced by Barbosa (2010), Triangular Approach; Lima (2021), Relational Picture; Bourriaud (2009), Relational Aesthetic. Results suggest the importance of adopting the Triangular Approach combined with the Relational Picture via apps for the creation of images, contributing to the adoption of Work of Art Reading, Artistic Acting, and Contextualization inside students’ realities, as well as the inclusion of students with special educational needs in Arts classes. Therefore, the Triangular Approach and the Relational Picture directly influence the process of teaching/learning Arts in Basic School, including the relational, social, and emotional context of students.||As relações entre a Abordagem Triangular e a Gravura Relacional é o tema deste artigo. Ele tem como objetivo tecer reflexões acerca dos desafios e das possibilidades de se trabalhar a Abordagem Triangular com a Gravura Relacional, como estratégia para que o estudante seja capaz de pensar criticamente sobre a arte, exercite sua capacidade criativa, desenvolva uma alfabetização visual e estética e tenha um entendimento mais amplo da importância da arte na sua vida. Para alcançar esse objetivo, partiu-se do seguinte questionamento: Quais os desafios e as possibilidades de se trabalhar a Abordagem Triangular com a Gravura Relacional, em aulas de Arte, na Educação Básica? Para responder a essa pergunta foi feita uma pesquisa bibliográfica, baseada nos seguintes referenciais teóricos: Barbosa (2010), Abordagem Triangular; Lima (2021), Gravura Relacional; Bourriaud (2009), Estética Relacional. Os resultados alcançados evidenciam a importância de se trabalhar a Abordagem Triangular com a Gravura Relacional, por meio de aplicativos de criação de imagens, contribuindo para que a Leitura da Obra de Arte, o Fazer Artístico e a Contextualização sejam trabalhados dentro de realidades vivenciadas pelos estudantes e possam proporcionar a inclusão de alunos com Necessidades Educacionais Específicas (NEE) nas aulas de Arte. Sendo assim, a Abordagem Triangular e a Gravura Relacional influenciam diretamente no processo de ensino/aprendizagem em Arte, na Educação Básica, incluindo o contexto relacional, social e emocional do aluno.
Periódico
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Alves de Fontes Rodrigues, Alessandra | Maximiano Arruda Ximenes de Lima, José
Data
2 de maio de 2024
Formato
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2024 Alessandra Alves de Fontes Rodrigues, Dr. Maximiano Arruda | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
Fonte
Revista Trama Interdisciplinar; v. 15 n. 1 (2024): Processos de criação em diferentes linguagens; 248-266 | 2177-5672
Assuntos
Triangular Approach. Relational Aesthetic. Relational Picture. Inclusion. Basic School. | Abordagem Triangular. Estética Relacional. Gravura Relacional. Inclusão. Educação Básica.
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion