-
PERSPECTIVE AND REALITY OF GRADUATES FROM THE MANAGEMENT COURSE IN RELATION TO INSERTION IN THE WORK MARKET|| || PERSPECTIVA E REALIDADE DOS EGRESSOS DO CURSO DE ADMINISTRAÇÃO EM RELAÇÃO À INSERÇÃO NO MERCADO DE TRABALHO
- Voltar
Metadados
Descrição
With globalization and the great diversity of the evolution of people's way of life, young people perceive the need to improve themselves so that they do not face difficulties when entering the job market and so that they can maintain the standard of living that they obtained because of their work. In this context, the problem of this research arises: What is the perspective and reality of graduates of the administration course at Centro Universitário São Camilo in relation to insertion in the labor market, considering aspects such as employability, salary and quality of life at work? As a theoretical assumption, when students are integrated into the classroom, they live in a cooperative system that aims to ensure the learning of the contents proposed in the curricular matrix, however, when faced with the job market, they find a highly competitive system and individualistic that often demands something more from the graduate, leading to the non-fulfillment of their expectations regarding employability, salary and quality of life at work. Thus, the objective was to investigate the perspective and reality of graduates of the administration course in relation to their insertion in the labor market. For that, initially bibliographical research was carried out and, later, field research. With the results, it was observed that the course meets expectations regarding employability, salary, and improved quality of life, however, it still has points to be improved, such as the inclusion of more content about the digital market and more disciplines/practical activities. It is concluded that most graduates are satisfied with the reality they are living in the labor market..||Com a globalização e a grande diversidade da evolução do meio de vida das pessoas, os jovens percebem a necessidade de se aperfeiçoarem para que não enfrentem dificuldades ao ingressar no mercado de trabalho e para que possam manter o padrão de vida que obtiveram pelo resultado de seu trabalho. Neste contexto, surge o problema desta pesquisa: Qual a perspectiva e a realidade dos egressos do curso de administração do Centro Universitário São Camilo em relação a inserção no mercado de trabalho, levando em consideração aspectos como empregabilidade, salário e qualidade de vida no trabalho? Como pressuposto teórico tem-se que ao serem integrados em sala de aula os alunos convivem em um sistema cooperativo que visa assegurar o aprendizado dos conteúdos propostos na matriz curricular, porém, ao se depararem com o mercado de trabalho, eles encontram um sistema altamente competitivo e individualista que muitas das vezes exige algo a mais do graduado levando ao não suprimento de suas expectativas quanto a empregabilidade, salário e qualidade de vida no trabalho. Assim, teve-se como objetivo averiguar a perspectiva e a realidade dos egressos do curso de administração em relação a inserção no mercado de trabalho. Para tanto, inicialmente foi realizada uma pesquisa bibliográfica e, posteriormente, uma pesquisa de campo. Com os resultados observou-se que o curso atende as expectativas em relação a empregabilidade, salário e melhoria da qualidade de vida, porém, ainda possui pontos a serem melhorados como a inclusão de mais conteúdos sobre o mercado digital e mais disciplinas/atividades práticas. Conclui-se que a maior parte dos egressos estão satisfeitos com a realidade que estão vivendo no mercado de trabalho.
Periódico
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Paula, Adonias Miranda de | Dionizio Junior, Paulo | Zoboli, Joelma Aparecida
Data
15 de fevereiro de 2024
Formato
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2023 Adonias Miranda de Paula , Paulo Dionizio Junior , Joelma Aparecida Zoboli
Fonte
Cadernos Camilliani e-ISSN: 2594-9640; v. 20 n. 4 (2023): Cadernos Camilliani; 222-242 | Cadernos Camilliani e-ISSN: 2594-9640; v. 20 n. 4 (2023): Cadernos Camilliani; 222-242 | 2594-9640 | 1518-0395
Assuntos
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | Artigo Avaliado pelos Pares