Descrição
The objective of this work of theoretical argument is to indicate some devices involved in the political choice of undergraduate students during their formative period. To this end, an interpretation of the constitution of the subject in Michel Foucault was proposed through a literature review. This led to the concept conventionally called modes of subjectivation. From this perspective, the relationship between the modes of subjectivation and the conception of truth was analyzed, as this is an essential factor in the composition of subjectivities in Foucault's reading. Finally, possible power-knowledge mechanisms involved in the production of political subjectivities of university students in contemporary times were indicated. Thus arguing that both the curricular subjects of higher education courses, and what Foucault called parrhesia, present in power relations, are relevant mechanisms for this political choice of students in the university context.||O objetivo neste trabalho de argumentação teórica é indicar alguns dispositivos envolvidos na escolha política de estudantes universitários durante seu período formativo. Para tanto, foi proposto por meio da revisão de literatura, uma interpretação da constituição de sujeito em Michel Foucault. Isso levou a concepção convencionalmente denominada de modos de subjetivação. A partir dessa perspectiva, foi analisada a relação entre os modos de subjetivação com a concepção de verdade, por ser este um fator imprescindível na composição de subjetividades na leitura foucaultiana. Por último, ficou indicado possíveis mecanismos de poder-saber envolvidos na produção de subjetividades políticas de estudantes universitários na contemporaneidade. Arguindo assim, que tanto as disciplinas curriculares dos cursos superiores, quanto o que Foucault denominou de parrhesía, presente nas relações de poder, são relevantes mecanismos para essa escolha política dos estudantes na conjuntura universitária