Descrição
The aim of this article is to study the reverberations of the review “A dança das horas” (1919), written by Mário de Andrade, about Guilherme de Almeida's book of the same name - in poems published later in Mário de Andrade's Pauliceia Desvairada (1922). The hypothesis raised is related to the extent to which the repeatedly used image of the poet's path from his room to the street is useful both in Mário de Andrade's earlier poems and in his literary criticism reviews. Thus, this essay focuses mainly on Mário de Andrade's approach to the poems of Guilherme de Almeida and Manuel Bandeira.||O objetivo deste artigo é estudar as ressonâncias da resenha “A dança das horas” (1919) sobre o livro homônimo de Guilherme de Almeida, escrita por Mário de Andrade, em poemas de Pauliceia Desvairada (1922). A hipótese aventada é a de que a elaboração da imagem do poeta que dentro de casa observa a rua é produtiva tanto para a poesia de Mário de Andrade, quanto para os critérios que reunirá mais tarde em seus artigos sobre literatura, notadamente naquele em que analisa a poesia de Manuel Bandeira.