Descrição
In O som do rugido da onça (2021), Micheliny Verunschk builds a funeral monument through a novel. Beneath the grief, there is also the possibility of revenge. In order to support the hypothesis that the work takes a step beyond the historical novel, we elaborate here on the idea that Verunschk creates a fantasy in the face of an unsatisfied desire (Freud, 2012) and that this fantasy turns into a piece of revenge writing. We compare Verunschk's movement to Hartman's (2022) and, based on the comparison, we consider the possibility of differentiating speculation that seeks revenge from that that seeks repair.||Em O som do rugido da onça (2021), Micheliny Verunschk constrói um monumento fúnebre por meio de um romance. Por baixo do luto, há também uma possibilidade de vingança. A fim de sustentar a hipótese da obra dar um passo além do romance histórico, elaboramos aqui a ideia de que Verunschk cria uma fantasia diante de um desejo insatisfeito (Freud, 2012) e que essa fantasia se transforma em uma escrita de vingança. Comparamos o movimento de Verunschk ao de Hartman (2022) e, a partir da comparação, consideramos a possibilidade de diferenciar a especulação que busca se vingar daquela que busca reparar.