Descrição
The objective of the study was to investigate social representations of autistic students by teachers who work in Multifunctional Resource Rooms (SRM) in the District of Dabel, in Belém-PA. Understanding Autism Spectrum Disorder (ASD) in the educational field is relevant for defending the right to education, based on special and inclusive education. The Theory of Social Representations was taken as a theoretical-methodological reference. The research was carried out with 15 teachers, through semi-structured interviews, analyzed with the support of content analysis. The “different student”, related to “agitated”, “difficult”, “introverted”, “intelligent”, aimed at the social representation of the group. Reflecting on the polysemy of the characteristics of students with ASD, expressed by teachers, can contribute to their professional development. Promoting continuing education courses that meet their interests, as well as ensuring SRM with infrastructure and materials for teaching work, are essential to promoting inclusive pedagogical practices.
||O objetivo do estudo foi investigar representações sociais de alunos autistas por professores que atuam em Salas de Recursos Multifuncionais (SRM) no Distrito de Dabel, em Belém-PA. Compreender o Transtorno do Espectro Autista (TEA) no campo educacional é relevante para a defesa do direito à educação, baseado na educação especial e inclusiva. A Teoria das Representações Sociais foi tomada como referencial teórico-metodológico. A pesquisa foi realizada com 15 professores, por meio de entrevistas semiestruturadas, analisadas com apoio da análise de conteúdo. O “aluno diferente”, relacionado a “agitado”, “difícil”, “introvertido”, “inteligente”, objetivou a representação social do grupo. Refletir sobre a polissemia das características do aluno com TEA, expressas por professores, pode contribuir para seu desenvolvimento profissional. Promover cursos de formação continuada que vão ao encontro de seus interesses, assim como a garantia de SRM com infraestrutura e materiais para o trabalho docente, são essenciais para promover práticas pedagógicas inclusivas.