Descrição
Historically the continuing education of teachers to work in Professional and Technological Education (EPT) has been marked by emergency and provisional strategies. In this article, we analyze the academic production of Brazilian Graduate Studies on the continuing education of teachers at Federal Institutes (IFs) in the period from 2018 to 2022. Authors such as Santos (2010), Nóvoa (1992, 2002) and Freire (1996, 2001) were used as theoretical references. The study is of a qualitative nature, of the "State of Knowledge" type. The works were collected in the Catalog of Theses and Dissertations of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) and in the Observatory of the Graduate Program in Professional and Technological Education (ProfEPT). For the analysis, we used the Thematic Categorical Content Analysis Technique. We located twelve surveys, which were read in full. The researches pointed out that continuing education with a focus on reflection on teaching practice has a positive impact on the teaching and learning processes in IFs.
||Historicamente a formação continuada de professores para atuação na Educação Profissional e Tecnológica (EPT) foi marcada por estratégias emergenciais e provisórias. Neste artigo, analisamos a produção acadêmica da Pós-Graduação brasileira sobre a formação continuada de docentes dos Institutos Federais (IFs) no período de 2018 a 2022. Constituíram-se referenciais teóricos autores como Santos (2010), Nóvoa (1992, 2002) e Freire (1996, 2001). O estudo é de natureza qualitativa, do tipo “Estado do Conhecimento”. Os trabalhos foram coletados no Catálogo de Teses e Dissertações da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) e no Observatório do Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT). Para a análise, utilizamos a Técnica de Análise de Conteúdo Categorial Temática. Localizamos doze pesquisas, que foram lidas na íntegra. As pesquisas apontaram que a formação continuada com foco na reflexão sobre a prática docente impacta positivamente os processos de ensino e aprendizagem nos IFs.