-
Favela, a Brazilian postcard? Ambivalent representations of national culture and identity in Anitta’s performance on a foreign stage||La favela como cultura e identidad brasileñas: : la actuación de Anitta en Coachella||Favela, cartão-postal do Brasil? : Representações ambivalentes sobre cultura e identidade nacionais na performance de Anitta em palco estrangeiro
- Voltar
Metadados
Descrição
This work aims to understand how the singer Anitta, as a rising international pop star, promotes the favela as a part of Brazilian culture and identity, and also discuss the implications of this approach in light of the ambivalent representations of this space, which is sometimes viewed as a place of poverty and violence and at other times as a reservoir of authentic cultural expressions. To do this, we describe and analyze one of Anitta’s performances in the American Coachella festival in April 2022, drawing on theoretical frameworks based on cultural studies (Hall, 1992, 2003, 2016; Martín-Barbero, 1995, 2015; García Canclini, 1998) and performance studies (Amaral; Soares; Polivanov, 2018; Pereira de Sá; Holzbach, 2010). We observe that Anitta draws on established references of Brazilian culture and identity while also introducing her own perspective, which is related to an urban peripheral culture. We believe that, by exploring an ambivalent space like the favela, the artist sparks debate about national symbols and what can or cannot be considered part of Brazilian culture and identity.||El propósito de este trabajo es comprender cómo la cantante Anitta, como una estrella pop en ascenso a nivel internacional, promueve la favela como cultura e identidad brasileñas, y discutir las implicaciones de este enfoque en relación a las representaciones ambivalentes de este espacio, a veces tratado como territorio de pobreza y violencia, y otras veces como reserva de manifestaciones culturales auténticas. Para ello, describimos y analizamos una presentación de la cantante en el festival estadounidense Coachella en abril de 2022, basándonos en autores identificados con la tradición de los Estudios Culturales (HALL, 1992, 2003, 2014, 2016; MARTÍN-BABERO, 1995, 2015; GARCÍA CANCLINI, 1998). Observamos que Anitta se apoya en referencias consagradas de la cultura e identidad brasileñas, al mismo tiempo que introduce su punto de vista relacionado con una cultura urbana periférica. Consideramos que, al explorar un espacio ambivalente como la favela, la artista provoca tensiones en torno a los símbolos nacionales y lo que puede o no considerarse parte de la cultura e identidad brasileñas.||O objetivo deste trabalho é compreender como a cantora Anitta, na condição de estrela pop em ascensão internacional, promove a favela como cultura e identidade brasileiras e também discutir quais as implicações dessa abordagem ante as representações ambivalentes desse espaço, tratado ora como território da pobreza e da violência, ora como reserva de manifestações culturais autênticas. Para isso, descrevemos e analisamos uma apresentação da cantora no festival americano Coachella em abril de 2022 com referencial teórico baseado em estudos culturais (Hall, 1992, 2003, 2016; Martín-Barbero,1995, 2015; García Canclini, 1998) e estudos de performance (Amaral; Soares; Polivanov, 2018; Pereira de Sá; Holzbach, 2010). Observamos que Anitta se apoia em referências consagradas da cultura e da identidade brasileiras, ao mesmo tempo que introduz o seu ponto de vista, relacionado a uma cultura urbana periférica. Consideramos que, ao explorar um espaço ambivalente como a favela, a artista provoca tensionamentos em torno dos símbolos nacionais e do que pode ou não ser considerado parte da cultura e da identidade brasileiras.
Periódico
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Rodrigues, Leonardo
Data
4 de junho de 2024
Formato
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2024 GALÁxIA. Revista Interdisciplinar de Comunicação e Cultura | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
Fonte
Galaxia; Vol. 49 No. 1 (2024): Galáxia volume 49; e63724 | GALÁxIA. Revista Interdisciplinar de Comunicação e Cultura; v. 49 n. 1 (2024): Galáxia volume 49; e63724 | 1982-2553
Assuntos
communication and consumption | favela | national identity | Brazilian culture | Anitta | comunicação e consumo | favela | identidade nacional | cultura brasileira | Anitta | comunicación y consumo | favela | identidad nacional | cultura brasileña | Anitta
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion