-
The Base Curriculum of the Santa Catarina Territory: implementation, challenges and limitations of the New High School||El Currículo Base del Territorio de Santa Catarina: implementación, desafíos y limitaciones de la Nueva Escuela Secundaria||O Currículo Base do Território Catarinense: implantação, desafios e limitações do Novo Ensino Médio
- Voltar
Metadados
Descrição
This article analyzed the proposal of the Base Curriculum of Secondary Education of Santa Catarina (CBTCem) published in 2020, from the implementation process, challenges and limitations. Methodologies of bibliographical and documentary analysis were used and the unit of analysis used was based on the formative experience lived in the researched school. The study adopted a qualitative approach and adopted the interview with the professors for data generation, and identified that these professors express a high degree of resistance in relation to the National Common Curricular Base. Although they recognize that the CBTCem presents possibilities for curriculum innovation, they stated that the document brings contradictions and ambiguities in some curricular components. The following concerns were identified: the fragility of the physical structure of state schools and the reduction in the workload of curricular components.||Este artículo analizó la propuesta del Currículo Base de la Educación Secundaria del Territorio Catarinense (CBTCem) publicado en 2020, a partir del proceso de implantación, desafíos y limitaciones. Se utilizaron metodologías de análisis bibliográfico y documental y la unidad de análisis utilizada se basó en la experiencia formativa vivida en la escuela investigada. El estudio adoptó un enfoque cualitativo y la entrevista con los profesores para la generación de datos y identificó que estos profesores expresan un alto nivel de resistencia en relación a la Base Curricular Común Nacional. Aunque reconocen que el CBTCem presenta posibilidades para la innovación curricular, afirmaron que el documento trae contradicciones y ambigüedades en algunos componentes curriculares. Se encontraron preocupaciones: la fragilidad de la estructura física de las escuelas estatales y la reducción de la carga de trabajo de los componentes curriculares.||Este artigo analisou a proposta do Currículo Base do Ensino Médio do Território Catarinense (CBTCem), publicado em 2020, a partir dos processos de implantação, desafios e limitações. Foram utilizadas as metodologias de análises bibliográfica e documental e a unidade de análise usada foi baseada na experiência formativa vivida na escola pesquisada. O estudo adotou abordagem qualitativa e a entrevista com os docentes para geração de dados, bem como identificou que esses docentes exprimem uma resistência elevada com relação à Base Nacional Comum Curricular. Embora reconheçam que o CBTCem apresenta possibilidades de inovação curricular, afirmaram que o documento traz contradições e ambiguidades em alguns componentes curriculares. Foram constatadas as seguintes preocupações: fragilidade da estrutura física das escolas estaduais e redução da carga horária dos componentes curriculares.
Periódico
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Martins Junior, Luiz | Onofri, Kelly Cristina
Data
31 de maio de 2024
Formato
Identificador
https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/60614 | 10.23925/1809-3876.2024v22e60614
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2024 Revista e-Curriculum | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
Fonte
Revista e-curriculum; Vol. 22 (2024): Fluxo contínuo; e60614 | Revista e-Curriculum; v. 22 (2024): Fluxo contínuo; e60614 | 1809-3876
Assuntos
Basic Curriculum of High School in the Territory of Santa Catarina | High school | Common National Curriculum Base | Currículo Básico de Enseñanza Media en el Territorio de Santa Catarina | Escuela secundaria | Base Curricular Nacional Común | Currículo Base do Ensino Médio do Território Catarinense | Ensino Médio | Base Nacional Comum Curricular
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion