-
The photographic and social mediations in Pedro Costa||El fotográfico y las mediaciones sociales en Pedro Costa||O fotográfico e as mediações sociais em Pedro Costa
- Voltar
Metadados
Descrição
This article focuses on the work of Portuguese filmmaker Pedro Costa in order to examine the mobilization of the photographic in the face of the power asymmetries between the filmmaker and the filmed subjects. The analysis focuses on three aspects: the photographs in the Down on Earth – Scrapbook (2013); the incorporation of stills by Jacob Riis in Horse Money (2014); and, finally, the aesthetic choices that evoke fixed images through the signs of immobility and the portrait tradition. The central argument is that the photographic is associated with an aesthetic-political project that, although it does not dissipate the power structures, acts as a social mediation in relation to the filmed subjects.||El artículo se centra en la obra del cineasta portugués Pedro Costa para examinar la movilización de lo fotográfico ante las asimetrías de poder entre el cineasta y los sujetos filmados. El análisis se centra en tres vías: las fotografías del Cuaderno de Casa de Lava (2013); la incorporación de imágenes fijas de Jacob Riis en Dinero de Caballo (2014); y, finalmente, las elecciones estéticas que evocan imágenes fijas a través de los signos de inmovilidad y la tradición retratística. El argumento que se defiende es que el recurso a lo fotográfico está asociado a un proyecto estético-político que, aunque no disipa las estructuras de poder, actúa como mediación social frente a los sujetos filmados.||O artigo se dedica à obra do português Pedro Costa a fim de examinar a mobilização do fotográfico diante das assimetrias de poder entre o cineasta e os sujeitos filmados. A análise recai sobre três vias: as fotografias do Caderno – Casa de Lava (2013); a incorporação de stills de Jacob Riis em Cavalo Dinheiro (2014); e, finalmente, as escolhas estéticas que evocam as imagens fixas pelos signos de imobilidade e pela tradição retratística. O argumento defendido é o de que o recurso ao fotográfico está associado a um projeto estético-político que, embora não dissipe as estruturas de poder, atua como mediação social face aos sujeitos filmados.
Periódico
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Costa Júnior, Edson Pereira da
Data
24 de maio de 2024
Formato
Identificador
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/43605 | 10.15448/1980-3729.2024.1.43605
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2024 Revista FAMECOS | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
Fonte
Revista FAMECOS; Vol. 31 No. 1 (2024): Single Volume - Continuous flow; e43605 | Revista FAMECOS; Vol. 31 Núm. 1 (2024): Volumen Único - Flujo continuo; e43605 | Revista FAMECOS; v. 31 n. 1 (2024): Volume único - Fluxo contínuo; e43605 | 1980-3729 | 1415-0549
Assuntos
Photography and film | Social mediation | Portrait shots | Pedro Costa | Fotografía y cine | Mediación Social | Retratos filmados | Pedro Costa | Fotografia e cinema | Mediação social | Retratos filmados | Pedro Costa
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion